Jaguar XK120 je 30. svibnja 1949. postigao 213,4 km/h, brzinski rekord za cestovne automobile

Autor: Dino Milić-Jakovlić

I prije II. svjetskog rata postojali su automobili za koje se tvrdilo da mogu voziti brže od 200 km/h, no Jaguar XK120 prvi je kojemu je to službeno izmjereno…

Jaguar nije propustio pohvaliti se rekordom u oglasima. Kad je 1948. predstavio Jaguar XK120, svijet sportskih automobila kao da je najednom skočio u neku posve drugu dimenziju.

I oblikom i obećanim performansama ovaj se Jaguarov model jasno distancirao od predratnih sportskih automobila, najavljujući neko novo vrijeme i nove standarde.

Roadster dužine 4420 cm, mase 1295 kg i klasične koncepcije (motor uzdužno sprijeda – pogon straga) pokretao se dugohodnim (83 x 106) rednim 6-cilindrašem, s dva bregasta vratila u glavi (DOHC) i dva ventila po cilindru. Imao je, tada, visok kompresijski omjer (8:1).

Iz 3442 ccm razvijao je 162 KS, a snagu je na stražnje kotače usmjeravao ručnim 4-stupanjskim mjenjačem. No jedno je ustvrditi kako vaš automobil može razviti brzinu od 120 mph, milja na sat (193,1 km/h), po kojoj je dobio ime, a nešto posve drugo to i javno dokazati.

Upravo je stoga Jaguar u proljeće 1949. dovezao drugi uopće proizvedeni primjerak novog modela na ravnu dionicu autoceste, u blizini belgijskog grada Jabbeke, kako bi pred očima pozvanih novinara pokazao koliko brzo može potegnuti Jaguar XK120.

Za razliku od kasnijih modela za rekordne vožnje ovaj se XK120 doimao posve standardno, premda bi pogled pod automobil otkrio ravnu aluminijsku podnicu, kakvu nećete naći na serijskom automobilu…

Legendarni razvojni inženjer i konstruktor motora Walter Hassan trebao ga je voziti, no zbog bolesti ga je zamijenio Ron Sutton. U prvoj vožnji s podignutim krovom prešao je leteću milju s 203,5 km/h (126,5 mph), uvelike nadmašivši obećano.

S maknutim krovom i vjetrobranom bio je još brži, 213,4 km/h (132,6 mph), a sva je mjerenja, prije točno 71 godinu, obavio i službeno potvrdio belgijski automobilski klub.

Autor:Dino Milić-Jakovlić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.