fbpx
Foto: Damjan Tadic / CROPIX/Ilustracija

ELEKTRIČNI ROMOBILI ‘NAPADAJU’ U HRVATSKOJ! Ako nemate kacigu, imate slušalice na oba uha, prijete vam žestoke kazne, a to nije sve…

Autor: Dnevno.hr/P.V.

Lijepo vrijeme nam je došlo, a s proljećem sve će više biti onih koji će koristiti i električne romobile.

Ovo je prvo proljeće električnih romobila u kojem oni bivaju “sputani” egzaktnom zakonskom regulativom. Republika Hrvatska tek je 30. 7. 2022. stupanjem na snagu izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama podrobnije regulirala njihov status i tako se pridružila velikom broju europskih zemalja koji su već imali normativna rješenja za električne romobile i njihove vozače.

Naime, nakon prvotnog oduševljenja tijekom kojeg su diljem Europe usta bila puno hvalospjeva na račun električnih romobila u smislu mogućnosti razvoja novog modela prijevoza na području urbanih sredina, reduciranja broja motornih vozila i naravno permanentno spominjanog zagađenja okoliša – javili su se tzv. problemi u raju!


Kreće sezona

Dakle, Oslo je svojedobno onemogućio unajmljivanje električnog romobila od 23 sata noću do 5 u jutro zbog broja nesreća. Građani Pariza tek će imati priliku izjasniti se o tom pitanju. Najavljen je referendum za 2. travnja s jednim jednostavnim pitanjem “Nastavljamo li ili ne sa slobodnim iznajmljivanjem električnih romobila?”.

Tisuće nesreća u Francuskoj vezanih uz električne romobile, pa čak i onih sa smrtno stradalim, razlog je zbog kojih se bitno mijenja način na koji se percipira to prijevoznog sredstva!

Hrvatska? Budući mi malo kaskamo i tek nepunih osam mjeseci imamo na snazi zakonska pravila koja reguliraju upravo “tretman” i dužnosti vezane uz električne romobile, teško da su ista temeljito “ušla pod kožu” vozačima električnih romobila.

Foto: Bozidar Vukicevic / CROPIX

Dakle, električni romobil se svrstava pod pojam osobno prijevozno sredstvo, na što su se neki odmah zapitali postoje li i neosobna prijevozna sredstva, čisto da se zna! Dakle, od kraja srpnja 2022. električni romobili, električnih monocikli, segway i slična prometala pod uvjetom da ispunjavaju propisane uvjete, svrstani su u posebnu kategoriju vozila za koju je uveden i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.

Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom u koje se ubraja i električni romobil je 14 godina!

Osobno prijevozno sredstvo, pojam je to koji se odnosi na vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.). To su podaci o kojima treba voditi računa pri kupnji! Ne brže od 25 km/h!




Foto: Vlado Kos/CROPIX/Ilustracija

Nadalje, čim ugledate vozača električnog romobila, morate ugledati osobu s kacigom na glavi! Bez toga nema poštivanja zakona! Kad se kupuje električni romobil, pribavite i zaštitnu kacigu! Vozači osobnih prijevoznih sredstava na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje (kazna 30,00 eura), a na osobnom prijevoznom sredstvu smije se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom.

Vidljivost se također traži! Reflektirajuće oznake i svjetla! Vozači osobnih prijevoznih sredstava su dužni noću i danju, u slučaju smanjene vidljivosti, biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom (kazna 30,00 eura).

Uz to, od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na osobnom prijevoznom sredstvu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani (kazna 60 eura).




Slušalice? Mogu se koristiti restriktivno! Vozilom se ne smije upravljati koristeći slušalice u ili na oba uha čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana kazna u iznosu od 30,00 eura. Upozoriti valja i na parkiranje takvih osobnih prijevoznih sredstava.

Nije dozvoljeno „posijati ih, nasloniti“ gdje vam na um padne ili vam se učini zgodnim. Osobno prijevozno sredstvo ne smije se ostaviti bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima (kazna 130,00 eura).

Vozač osobnog prijevoznog sredstava mora upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu (kazna 30 eura).

Guliver Image

Ako se dva ili više vozača osobnih prijevoznih sredstava, kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga (kazna 60 eura).

I za kraj, ali ne manje bitno, štoviše i te kako bitno! Gdje se smije a gdje ne voziti električni romobil? Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja (kazna 60 eura).

U slučajevima da biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Iznimno, kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa (bilo da navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Osobna prijevozna sredstva ne smiju se kretati autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila (kazna 60 eura), objavio je HAK na svojim stranicama.

 

Autor:Dnevno.hr/P.V.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.