fbpx

Audi quattro slavi 30 godina

Autor: M. Ć. / Press

Tragovi guma u snijegu koje mudro promatra stariji Eskim, tada se okreće svom unuku i kaže: "Audi – quattro", stariji ljubitelji reklama zasigurno će se sjetiti jedne od prvih reklama za Audi quattro.

Prije trideset godina, odnosno 3. ožujka 1980. godine Audi je na Auto salonu u Ženevi predstavio model Audi quattro. Njegova pojava je označila početak niza pobjeda u moto sportu i na običnim cestama, koje traju i danas. Trideset godina kasnije, Audi otkriva slijedeću generaciju ove uspješne tehnologije.

Projektni zadatak 262

Kako visoke performanse može pružiti prednji pogon? To je pitanje koje su si postavili Audijevi razvojni inženjeri tijekom testnih vožnji u Švedskoj u zimi 1976/77. Zakamuflirani prototipovi sa svojim 170 KS snažnim pet-cilindričnim motorima pokazali su vrijedne performanse. Ali su ostali stajati iza vozila s motorom od 75 KS, koje je bilo opremljeno s ručno aktiviranim pogonom na sve kotače, Iltis vojnim terenskim vozilom koje je Audi razvijao kao nasljednika modela Munga.


Automobili koji dijele svoju pogonsku snagu između sva četiri kotača mogu generirati veću silu skretanja na svakom kotaču u odnosu na vozila sa stražnjim ili prednjim pogonom. Njihovo držanje ceste i ponašanje u zavojima je superiorno. Sportski Audijev automobil sa stalnim pogonom na sve kotače i snažnim motorom – to bi bilo savršeno rješenje, razmišljali su inženjeri.

Projekt je pokrenut početkom 1977. kao “Projektni zadatak 262”. Njime su upravljala tri mlada inženjera: tehnički direktor dr. Ferdinand Piëch, upravitelj projekta Walter Treser i Jörg Bensinger, šef odjela testiranja šasija. Prototip je dobio kodni naziv A1 – radilo se o modificiranoj prvoj generaciji modela Audi 80 s malo produženim međuosovinskim razmakom i pet-cilindričnim turbo motorom koji će ugrađivati u budući model Audi 200. Stražnji ovjes se sastojao od druge postave McPherson prednjeg ovjesa, zaokrenute za 180 stupnjeva.

Tijekom testova u dubokom snijegu na Turracher Höhe u Štajerskoj u Austriji, u siječnju 1978. ovo je testno vozilo s registracijom IN – NC 92 moglo demonstrirati kako dobro drži cestu. Definitivno zeleno svjetlo je dao Predsjednik upravnog odbora kompanije Volkswagen Toni Schmücker u svibnju 1978. Jedan od projektnih inženjera je znao za strmo polje u mjestu Stammham u blizini Ingolstadta. Pozvani su lokalni vatrogasci da ga dobro natope od vrha do dna. Schmücker se u modelu A1 bez ikakvih problema popeo skroz do vrha brda.

Jedino što je preostalo bio je odabir imena za novi automobil. Jedan prijedlog koji je uzet u razmatranje je bio “Carat”, akronim izraza na njemačkom “Coupé All-Wheel Drive Turbo”. Upravitelj projekta Treser je došao na bolju ideju i rođen je quattro.

Proizvodnja Audi quattro

Izveden iz modela Audi 80 Coupé, ali obučen u tijelo zaobljenih rubova, bijelo obojeni automobil s dvoja vrata je 3. ožujka 1980. stajao na uzdignutom rotirajućem postolju, okružen cvjetnim aranžmanima, u sredini unutrašnjeg skijališta u blizini Ženevskom sajma. Ovaj model s pet sjedala je imao kompaktni međuosovinski razmak od 2.524 milimetra i dužinu od 4.404 milimetra.




Nije trebalo dugo da prvi quattro iz 1980. dobije potomke. Od 1982. Audi je predstavio još pet inačica s pogonom na sve kotače – Audi Coupé, Audi 80/90 i Audi 100/200, koji su 1980-tih postavili novi svjetski rekord u aerodinamici. Ove nove inačice su odražavale osnovni princip ponude quattro pogona u svakoj liniji modela, te su bile izuzetno popularne kod kupaca zahvaljujući velikoj reklami koju su generirali sportski uspjesi.

U 30 godina između 1980. i kraja 2009., Audi je proizveo 3.296.917 automobila sa stalnim pogonom na sve kotače. Zadnjih godina, u svim linijama modela quattro inačice su stalno zauzimale jednu četvrtinu ukupne prodaje; u 2009. godini ova brojka se kretala oko 34,0 posto. Modeli A4 i A6 su najuspješniji Audijevi automobili po broju prodanih komada; jednako se odnosi na njihove quattro inačice.




Autor:M. Ć. / Press
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.