André Citroën, automobilski pionir, osnivač istoimene tvrtke, umro 3. srpnja 1935.

Autor: Dino Milić-Jakovlić

André Citroën (1878. – 1935.), francuski Židov nizozemsko-poljskog podrijetla, bio je u rodu s poznatim engleskim filozofom, logičkim pozitivistom Alfredom Julesom Ayerom. Kao i kod drugih imućnijih židovskih obitelji onog doba, trgovina, obrazovanje i umjetnički dar bili su mu prirođeni…

No, da život mladom Andréu ne bude lak pobrinuo se otac, samoubojstvom 1884., kada je dječak imao samo šest godina. Usprkos tome završio je slavnu parišku École Polytechnique, školu političkih, vojnih i industrijskih moćnika, ali i filozofa i mislilaca.

Prodoran i sposoban, svoje je zamisli i invencije pretvorio u poslovni uspjeh, okrunjen vojnim narudžbama u I. svjetskom ratu. Po njegovom završetku količine potrebnog oružja su se smanjile te su tvorničke hale njegove tvrtke Citroën počele zjapiti prazne.

André Citroën imao je viziju poslijeratnog svijeta u kojem će tehnički napredak biti pokretač razvoja društva, a sam je planirao postati francuski Henry Ford, Prvi model, Citroën Type A, ušao je u povijest kao prvi europski uistinu serijski proizvođen automobil, u dvije ih je godine proizvedeno čak 24.093.

Najslavniji oglas u povijesti tvrtke zasjao je na Eiffelovom tornju, kasnije i službeno verificiran od stanovite irske pivovare kao najveći reklamni pano na svijetu. Citroënova su svjetla ondje svjetlila sve do 1934.

Istodobno, Citroën se okrenuo i drugim kontinentima, specijalno opremljeni su kamioni tijekom 1920-ih i ranih 1930-ih bili u poznatim akcijama istraživanja Afrike i Azije. A André Citroën se okrenuo svom životnom projektu, najnaprednijem automobilu na svijetu.




Zapravo, teško nam je danas shvatiti koliko je Citroën Traction Avant bio poseban kad je 1934. predstavljen. S neovisnim ovjesom, unitarnom konstrukcijom i prednjim pogonom, ovo je bio iznimno inovativan automobil, koji je voznim svojstvima pomeo svu onodobnu konkurenciju, ali i zahtijevao složen, dugotrajan i skup razvoj, koji je doveo tvrtku do bankrota.

No, krahu su, navodno, pridonijeli i poroci dotadašnjeg vlasnika, strastvenog kockara i ženskara. Novi vlasnik 1934. postaje gumarska kompanija Michelin, a razočarani André Citroën umire na današnji dan prije 85 godine, slomljena srca.

Carl Benz 3. srpnja 1886. u Mannheimu provozio prvi automobil u povijesti




Autor:Dino Milić-Jakovlić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.