Amortizeri povećavaju stabilnost i sigurnost te čuvaju podvozje i gume…

Autor: Auto Doktor

Ovjes je uz kočnice i upravljački mehanizam najvažniji automobilski sklop. Preko njega se automobil vješa na podlogu te se osigurava vožnja po željenoj putanji…

Automobilski ovjes preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na kotače, pretvarajući cjelokupnu potencijalnu energiju (uslijed težine i opterećenja) te dio kinetičke energije automobila u energiju vlastite elastične deformacije.

Ovjes preko amortizera prigušuje preuzeta dinamička opterećenja, sprječava vibracije karoserije te osigurava točno vođenje kotača, uz minimalne izmjene geometrije podvozja. Vožnja po neravnoj cesti, punoj rupa nije dobra za vitalne dijelove podvozja.

Udarci s ceste se preko guma prenose na naplatke, potom na ležajeve kotača, glavčinu, kuglaste zglobove, ramena, opruge, amortizere, gumene oslonce. Svakim udarom povećava se dinamičko opterećenje, koje s vremenom može dovesti do većeg ili manjeg oštećenja.

Najugroženiji su amortizeri, jer oni na sebe preuzimaju velik dio dinamičkog udara te njegovim prigušenjem čuvaju ostale dijelove podvozja. Zbog toga se amortizeri, na određeni način žrtvuju za ispravnost ostalih dijelova podvozja.

Istodobno amortizeri su vrlo važni za prianjanje gume (sprječavaju poskakivanje), što je podjednako važno za stabilnost, upravljivost i sigurnost, kao i za pravilno trošenje i trajnost gume. S neispravnim amortizerima automobil se lako zanosi i produžava se zaustavni put.




Zbog toga je iznimno važno redovito pregledavati i servisirati, posebice prije ugradnje zimskih guma i početka prave zime. Amortizeri se kontroliraju pomoću posebnog uređaja koji uz stanje amortizera temeljito i druge dijelova sustava ovjesa te daje kompjutersku dijagnozu i ispis stanja.

Ako stručnjaci primijete da su uz amortizere neispravni i drugi elementi (kuglasti zglobovi, selen blokovi, spone…) treba ih popraviti u sklopu s izmjenom amortizera. Naime, njihova neispravnost povećava opterećenje amortizera i može ga oštetiti te podvozje ne obavlja svoje temeljne funkcije.

Sve te dijelove treba dovesti u red, odnosno izmijeniti prije podešavanja geometrije kotača, nikako obrnuto!




Kvaliteta i pouzdanost amortizera povećava se iz godine u godinu, a cijena je razmjerno sve niža. Zbog toga se više ne isplati obnavljati amortizere, pogotovo što njihova funkcionalnost i preciznost ni približno ne može biti jednaka kao kad su u pitanju novi amortizeri.

Amortizere treba uvijek mijenjati u paru. Podjednako je važno ugraditi nove zaštitne gume, jer se time sprječava gubljenje hidrauličke tekućine i prodor prljavštine.

Autor:Auto Doktor
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.