Nijemci imaju zanimljivo pravilo koje bi mogli primijeniti i hrvatski vozači
20. studenoga 2008. proizveden posljednji primjerak legendarnog Stojadina
Kad je 1971. predstavljen popularna Zastava 101, koja je odmah dobila ‘službeni’ nadimak Stojadin, bio je to velik događaj, napokon je u bivšoj državi počela proizvodnja automobila koji nije bio licencirana kopija nekog zapadnog modela. Tijekom 37 godina proizvedeno ih je 1.273.532
Prešućivalo se pritom, naravno, kako je automobil razvijen u Torinu, kao jedna od potencijalnih karoserijskih inačica novog modela Fiat 128.
U Torinu su se na kraju odlučili Fiat 128 proizvoditi u klasičnim limuzinskim i karavanskim inačicama, a najnapredniji peterovratni oblik neobjašnjivo je prepustio svom jugoslavenskom partneru.
Neki izvori tvrde da su odustali od te inačice zbog smanjene krutosti karoserije u odnosu na odabrane. No nedvojbeno je da je upravo Zastava 101 u tom trenutku koncepcijski bila jedan od najsuvremenijih europskih automobila i posve je nejasno zašto je Fiat nije iskoristio barem kasnije, kao odgovor na fenomenalno uspješan Volkswagen Golf.
U Jugoslaviji, ali i na dosta drugih tržišta, Zastava 101 bila je pristojan prodajni hit i svake godine rasla je proizvodnja modela, koji će dobiti i luksuznije opremljene inačice, pa trovratni Mediteran, a u osamdesetima i proizvodna linija starijeg brata, 128, bit će prebačena u Kragujevac.
Živahan automobil postigao je i lijepe sportske uspjehe, no za stjecanje bolje reputacije na međunarodnom planu nedostajala mu je ponajprije kvaliteta izrade.
Čak i u fazi značajne modernizacije tvornice nakon početka proizvodnje modela Yugo za američko tržište odstupanja su nastavila biti prevelika, a kontrola kvalitete završnog proizvoda neprikladna za standarde razvijenih zemalja.
Nastupanjem tužnih vremena 1990-ih propao je projekt zamjene modela, koji je u međuvremenu dobio novo ime Skala, modernijom Floridom, a šamaranje mrtvog konja nastavilo se do 2008., kada je, na današnji dan prije 11 godina, s proizvodne trake u Kragujevcu sišao posljednji primjerak. Ukupno ih je proizvedeno 1.273.532.
Ovo je svakako jedan od automobila koji je motorizirao naše krajeve i nesumnjivo mu slijedi određena reevaluacija. Već sada rane serije, s najčišćim dizajnom, počinju dobivati na cijeni i bivati prihvaćane na skupovima starodobnika, a neki zaljubljenici kreću i u ekonomski neisplative detaljne restauracije.
Vrijeme kultnog Stojadina tek dolazi.
ZADNJE VIJESTI
Zanimljiv prizor ispred Esplanade: Ne pamti se kad je ovaj kultni auto tamo zadnji put viđen
Auto na zebri naletio na hrvatskog vozača električnog romobila, epilog pokazao tko je kriv
Popularni portal iznenadio otkrićem o Hrvatskoj: ‘Tu je najteže doći do vozačke, evo zašto’