fbpx
Foto: Guliver Images

WASHINGTON GRUBO PRITIŠĆE SCHOLZA! Nepromišljena odluka koštat će ih kao suho zlato: ‘Obećana zemlja’ grca u sve većim problemima

Autor: Mario Stefanov / 7dnevno

Njemački vojnoindustrijski kompleks sve glasnije prigovara odluci njemačke vlade o kupnji američkih borbenih aviona F-35 Lightning II proizvođača Lockheed Martin i teških transportnih helikoptera CH-47F Chinook koji bi u naoružanju njemačkog zrakoplovstva trebali zamijeniti zastarjele borbene avione Tornado i helikoptere CH-53. Njemačke tvrtke iz sektora proizvodnje za zrakoplovstvo smatraju da će nabavka stranih borbenih aviona i helikoptera negativno utjecati na domaću zrakoplovnu industriju i industriju naoružanja u cjelini.

U ožujku ove godine njemačka vlada je objavila da će Njemačka za potrebe modernizacije svog ratnog zrakoplovstva kupiti do 35 najsuvremenijih američkih borbenih aviona F-35 stealth karakteristika, 60 transportnih helikoptera CH-47F Chinook američkog proizvođača Boeing i 15 Eurofightera modificiranih za elektroničko ratovanje koje će proizvesti njemačka zrakoplovna industrija. Tako će glavnina novih borbenih aviona i helikoptera za njemačko ratno zrakoplovstvo biti nabavljena od američkih proizvođača.

Njemačka industrija bi se trebala zadovoljiti narudžbom 15 Eurofightera sposobnih za elektroničko ratovanje, uključujući i lociranje i neutraliziranje neprijateljskih radara i sustava protuzračne obrane. Posao je dodijeljen Airbusovu proizvodnom pogonu u Bavarskoj.


Najhitnija potreba

Istodobno, ranija zabrinutost vlade u Berlinu da bi kupnja američkih borbenih aviona F-35 mogla biti u suprotnosti s planovima zajedničkog francusko-njemačkog razvoja i proizvodnje europskog borbenog aviona posljednje generacije (Future Combat Air System – FCAS), sada je u svjetlu rata u Ukrajini stavljena u drugi plan i sa stajališta vladajuće politike u Berlinu ovaj argument protiv kupnje zrakoplovne tehnike iz inozemstva više ne stoji. Potrebno je, naime, izvršiti što bržu modernizaciju ukupnih njemačkih oružanih snaga i njihovo kvantitativno jačanje.

Kako je SAD najavio da će ubrzati zamjenu svojih starih gravitacijskih nuklearnih bombi B61 koje su raspoređene u Njemačkoj novom verzijom B61-12 koje bi u slučaju nuklearnog rata koristilo njemačko ratno zrakoplovstvo, nabavka novih njemačkih aviona koji bi bili osposobljeni za korištenje bombi B61-12 iskazala se kao najhitnija potreba. Američki borbeni avion F-35 već ima certifikat za korištenje novih bombi, dok bi se na drugim borbenim avionima tek trebale izvršiti prilagodbe za korištenje novih bombi i dobivanje certifikata. Rat u Ukrajini ubrzao je odluku njemačke vlade i objektivno gledano F-35 sa svojim stealth karakteristikama i provjerenom sposobnošću korištenja novih nuklearnih bombi najbolji je i najbrži izbor.

No Savezno udruženje njemačke zrakoplovne industrije (The Bundesverband der Deutschen Luft und Raumfahrtindustrie – BDLI) u borbi za dio kolača od 100 milijardi eura za koje je njemački kancelar Olaf Scholz najavio da će biti osigurani u proračunu za modernizaciju njemačke vojske podiglo je glas protiv kupnje novih borbenih aviona iz inozemstva i zanemarivanja njemačke zrakoplovne industrije jer se računa da će najveći dio od tih 100 milijardi eura biti utrošen za modernizaciju ratnog zrakoplovstva. Već samo nabava F-35 i helikoptera CH-47F stajat će gotovo 20 milijardi eura.

Tehnička podrška

Prema BDLI-ju, njemačka vlada i ministarstvo obrane pogriješili su što pri ugovaranju poslova s američkim tvrtkama nisu zahtijevali uključivanje njemačke zrakoplovne industrije u održavanje i tehničku podršku novih letjelica. Predsjednik BDLI-ja Martin Kroell upozorava da se prema sklopljenim ugovorima novi američki borbeni avioni i helikopteri za Luftwaffe ne planiraju održavati u Njemačkoj, nego u drugim europskim državama u okviru mreže tehničke podrške američkih oružanih snaga ili pak kod proizvođača američkih tvrtki Lockheed i Boeing.

To prema njemu stavara opasnu ovisnost o tehničkim kapacitetima izvan Njemačke i uskraćuje poslove njemačkim remontnim postrojenjima i zrakoplovnoj industriji u cjelini. Stajalištu njemačkog Saveznog udruženja zrakoplovne industrije BDLI dodatnu težinu daje činjenica da je ta udruga jedna od najmoćnijih članica krovne udruge njemačke industrije Bundesverband der Deutschen Industrie ili skraćeno BDI, kao i jedna od dvije najmoćnije članice europske krovne udruge zrakoplovne industrije Aerospace and Defence Industries Association of Europe (ASD).

BDLI uporno ukazuje da se Njemačka izlaže riziku da njezina zrakoplovna industrija i remontni kapaciteti ostanu gotovo praznih ruku s planiranom kupnjom borbenih zrakoplova F-35 i teških helikoptera CH-47F Chinook za gotovo 20 milijardi eura.
U raspravu se uključuje i generalni direktor Airbus Helicoptersa Volfgang Schoder, koji je potaknut odlukom o nabavci američkih helikoptera također kritizirao prema njemu ishitrenu i nepromišljenu odluku njemačke vlade da uvozi oružje od američkih partnera. Schoder je naglasio da to ne ugrožava samo prihode i opstojnost domaće zrakoplovne i obrambene industrije u cjelini nego i daljnji razvoj njemačke zrakoplovne tehnologije. Oštrica kritika usmjerena je prema ministrici obrane Christine Lambrecht kojoj se prigovara da je u okviru procesa intenzivne i skupe modernizacije njemačkih oružanih snaga i posebice zrakoplovstva gotovo potpuno zanemarila njemački vojnoindustrijski kompleks.




Predmet pregovaranja

BDLI također naglašava da se novac potrošen u SAD-u ne vraća i da kupnja gotovog proizvoda od obrambenih divova sa sjedištem u SAD-u poput u ovom slučaju Loockhed Martina i Boeinga ne donosi nikakvu dobit za domaću industriju. Uključivanje njemačke industrije, ako ne u razvoj i proizvodnju borbenog aviona nove generacije, a ono barem u održavanje i buduće nadogradnje zrakoplova nabavljenih u SAD-u po mišljenju BDLI-ja u određenoj bi mjeri osiguralo financijske povrate, kao i otvaranje novih radnih mjesta, a njemačka vlada je propustila to ugovoriti s američkim partnerima.

“Nije riječ samo o održavanju i podršci borbenih aviona i helikoptera nego je u ovom slučaju riječ o otklonu od proklamirane strategije razvoja njemačke industrije. Njemačka bi industrija trebala sjediti za pregovaračkim stolom na ravnopravnoj osnovi, a ne prepustiti sve partnerima u SAD-u”, istaknuo je Kroell.

Generalni direktor Airbus Helicoptersa Schoder otišao je toliko daleko u kritikama da je ustvrdio kako Boeing zacijelo neće vidjeti bilo kakvu potrebu da u održavanje helikoptera CH-47F uključuje njemačku industriju i remontne pogone jer to nije bilo predmet pregovaranja niti je obuhvaćeno sklopljenim ugovorima. Američke helikoptere CH-53 koji se još nalaze u sastavu Luftwaffea i koje bi trebali zamijeniti Chinooke održava njemački vojnoindustrijski div Rheinmetall.




Predstavnici njemačkog vojnoindustrijskog kompleksa podsjećaju da je Švicarska pri potpisivanju ugovora o kupnji američkih borbenih aviona F-35 sklopila ugovor o Offsetu s Lockheed Martinom i uključila švicarsku industriju u poslove vrijedne oko tri milijarde dolara. Pretpostavlja se da su njemačka vlada i ministarstvo obrane namjerno izbjegli pregovaranje s američkim partnerima o sudjelovanju njemačke industrije kako ne bi iskomplicirali proces nabave novih borbenih aviona i helikoptera, oduljili ga i eventualno američkim proizvođačima dali povoda za podizanje cijena.

Politički pritisak

Po ocjeni njemačkog vojnoindustrijskog kompleksa, njemačka vlada je najvjerojatnije bila izložena političkom pritisku Washingtona da ubrza odluku o nabavi novih borbenih aviona zbog pomicanja roka za raspoređivanje novih američkih nuklearnih bombi B61-12 u Njemačkoj. U operativnu upotrebu na njemačkom teritoriju trebale su biti uvedene u proljeće sljedeće godine, a sada je rok pomaknut na prosinac ove godine. Ubrzavanje procesa raspoređivanja američkih nuklearnih bombi na njemačkom teritoriju za koje je predviđeno da će ih koristiti njemačko ratno zrakoplovstvo ubrzalo je i odluku o nabavi za njihovu uporabu potrebnih borbenih aviona. Predstavnici njemačke vojne industrije smatraju da su zbog takvog ubrzavanja oštećene njemačke tvrtke vojne industrije i zrakoplovna industrija u cjelini.

Autor:Mario Stefanov / 7dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.