freestockphotos.biz
freestockphotos.biz

Ljeto je – pazite na ulja koja koristite, i u prehrani i za zaštitu kože

Autor: Lana Kim / 7Dnevno / 22. srpnja 2016.

Dobar omjer omega 3, 6 i 9 masnih kiselina jamči život bez upalnih procesa. Izbjegnite razne gastritise, artitrise, dermatitise i drugi -itise, jer oni dovode do mnogo ozbiljnijih zdravstvenih problema.

Znate li da je jedna od tajni uspješnosti mediteranske dijete u ravnoteži višestruko nezasićenih masnih kiselina. Naravno  da se ova dijeta zasniva na maslinovom ulju, blitvi, raštiki i ribi. Zašto je ovo važno? Ako skuhate samo blitvu i krumpir i prelijete ih kvalitetnim maslinovim uljem u svoj organizam unijet ćete samo omega-6  i omega 9-masne kiseline.

Njih ionako imamo previše i na taj način one djeluju prouupalno (a ne protuupalno). Protuupalno bi djelovala omega-3 (alfa-linolenska višestruko nezasićena masna kiselina) i njeni derivati EPA i DHA, koje pak najviše ima u plavoj ribi. Znači, u svemu pa i mediteranskoj dijeti, bitan je omjer omega masnih kiselina. Raštiku i blitvu ćete naravno skuhati, a ribu je najbolje ispeći na gradelama, jer tako ne moramo koristiti industrijska ulja puna zasićenih masnih kiselina koja djeluju prouupalno. Ako ribu pečete u tavi, jedino ulje koje Vam preporučujemo je hladno prešano ulje uljane repice s dobrim omjerom omega 3-6-9 višestruko nezasićenih masnih kiselina.

Prije dvadeset godina ovo ulje nije bilo popularno zbog loših eruka kiselina, ali sorte uljane repice koje se kod nas već dugo  siju su bez ovih štetnih nutrijenata. Na taj je način repičino ulje koje je hladno prešano, a izdržava relativno visoku temperaturu pečenja (167-168 C) bez stvaranja štetnih transmasti, osim što nema štetnih heksana koji izravno oštećuju gušteraču i jedan su od krivaca za pandemiju dijabetesa, dobar izvor omega 3-6-9 masnih kiselina. Dobar omjer ovih masnih kiselina jamči i život bez upalnih procesa.

Upalni procesi su podnošljivi ako traju tri do sedam dana, ali problem je ako postanu kronični jer se onda javljaju razni gastritisi, artirisi, dermatitisi i drugi -itisi,  a najgore od svega je što takvi dugotrajni upalni procesi dovode do mnogo ozbiljnijih zdravstvenih problema. Ako za tzv.  „zdravo prženje i pečenje“ koristite kokosov maslac koji je stabilan, sjetite se da na taj način u organizam unosite enormne količine omaga-9 čime opet narušavate krhku ravnotežu protuupalnih omega-3 masnih kiselina u odnosu na prouupalne omega-6 i omega-9 kojih ionako imamo previše. Do prije 70-ak godina ili uopće u ljudskoj povijesti,  u našoj  ishrani  je ovaj omjer bio u granicama jedna omega-3 naspram jedne omega-6 i jedne omega-9, a danas je taj omjer čak do 25:1 u korist prouupalnih šestica i devetki.

Sve počinje s onim što unosimo u organizam,  a skupe greške u prehrani ne mogu se ispraviti čarobnim pilulama. Ljeto je vrijeme kad svoju kožu izlažemo blagotvornom utjecaju sunca i mora. S druge strane, trebamo je zaštititi od negativnih strana prejakog ultraljubičastog zračenja, a zbog utjecaja sunca i mora potrebno ju je redovito hidrirati.

Mi u Matičnjaku pristalice smo stava da je kožu, kosu i nokte najbolje hraniti iznutra. Za tu svrhu uvijek prvo predlažemo hladno prešano ulje Cameline sative, tzv. Boljeg lana – onog koji ne oksidira i koje je jedno od rijetkih stabilnih ulja koje u pravoj mjeri  nadoknađuje kronični nedostatak već spomenute omega-3 kiseline. Ulje koje predlažemo da se za vrijeme sunčanja, a još važnije nakon sunčanja i kupanja nanosi na kožu je definitivno hladno prešano ulje lješnjaka, koje obiluje kolagenom i vitaminom E. Žene ga trebaju koristiti i kao najprirodnije moguće anticelulitno ulje.

Ovo ulje nema neki veliki zaštitini faktor, kreće se oko 16, ali je svakako bolja preporuka od često užeglog kantarionovog ulja od kojeg se možete samo bolje ispržiti.  S obzirom da se katnarionovo ulje radi od maslinovog ulja i gospine trave (Hypericum perforatum) njegov je aktivni sastojak hypericin koji je fotosenzibilan, pa se nemojte iznenaditi ako nakon izlaganja suncu dobijete crvene mrlje na tijelu. Ako baš želite dobiti lijepu brončanu boju radije se mažite hladno prešanim lješnjakovim ili orahovim uljem. Samo pripazite da su ta ulja 100% činjena od jezgre oraha ili lješnjaka, a ne mješavine jeftinog suncokretovog ulja i nešto ovih plodova.

Na tržištu ćete često naći i tzv. ulje mrkve. Činjenica je da u svijetu postoji vrlo vrijedno i kvalitetno ulje od sjemenki mrkve, ali kod nas se pod nazivom ulje mrkve prodaje suncokretovo ulje u kojem je neko vrijeme „plivalo“  nekoliko kilograma mrkvinog korijena s više ili manje pesticida. Ovo ulje nije nikakav izvor betakarotena i neće Vas zaštititi od negativnog spektra sunčevog zračenja. Već smo spomenuli da za vrijeme sunčanja, a pogotov nakon,  korisitite hladno prešano ulje lješnjaka i slobodno ga prije spavanja nanesite na lice i vrat u debelom sloju jer ne zatvara pore poput bademovog i koža kroz njega diše, a nećete pogriješiti ako čajnu žličicu ovog ulja i popijete te na taj način  hidrirate svoju kožu iznutra. Ne bi bilo loše da jednom tjedno na lice i vrat nanesete i hladno prešano ulje sjemenki grožđa, koje je doduše nešto masnije ali ni ono ne zatvara pore, već će našu kožu opskrbiti neophodnim kolagenom, vitaminom E i polifenolima, uz ulje nara ovo je pravo antiage ulje. I tu je potreban veliki oprez jer se nas našem tržištu sve više nailazi na uvozno rafinirano, jeftino  ulje sjemenki grožđa (Italija).

Uz puno betakarotena ne zaboravite tijekom ljeta Camelinu sativu kao  jedino  ulje koje je koliko-toliko prikladna zamjena za riblje ulje, jer uz puno alfalinolenske sadrži i nešto njenih derivata a ne sadrži kadmij, olovo i živu koji se, na žalost, sve češće nalaze u ribi. Ovo je i napomena za vegeterijance i vegane.

Ljeto, plivanje i fizičke aktivnosti pravo su vrijeme za skidanje kilograma i učvršćivanje mišića. Zato predlažemo da započnete dan na način da u malo jogurta ili zdravog soka umiješate žlicu piskavice plus,  koja će Vam omogućiti skidanje kojeg kilograma i zatezanje mišića, te smanjiti glikemijski indeks naknadno uzete hrane, čime ćete spriječiti stvaranje novog masnog tkiva. Ovim prirodnim preparatom u organizam ćete unijeti potrebne količine betakarotena, osim piskavice unijet ćete i značajne količine sušenog  cijelog ploda grejpa, sušene opne bobice grožđa kao važnog izvora antioksidansa polifenola, željeza i peruvijanske mace. Uz sve to u ovom preparatu su i posije zobi – važan izvor vlakana, beta glukana i selena, a pet posto ovog preparata je čisti sirovi silimarin kojim ćete očistiti jetru.

Ne zaboravite na svoju kosu – izvana ju zaštitite hladno prešanim uljem lješnjaka, a iznutra uljem podlanka – Cameline sative.

Autor: Lana Kim / 7Dnevno / 22. srpnja 2016.

ZADNJE VIJESTI