Marko Jurinec/PIXSELL
Marko Jurinec/PIXSELL

Dobro za srce, odlično u kuhinji!

Autor: Ivo BAČLIJA

Hladno prešano ulje repice je jednako vrijedno kao i maslinovo ulje, čak ima i nešto više nezasićenih masnih kiselina. Naravno, mora biti hladno prešano ulje repice, nikako ne smije biti rafinirano koje pronalazimo na policama trgovačkih lanaca, jer su u rafiniranom ulju transmasti već prisutne

Hladno prešano repičino ulje sadrži kompleks omega 3-6-9- višestruko nazasićene masne kiseline i značajnu količinu alfa-linolenske nezasićene masne kiseline i bolja je zamjena za kuhanje, pečenje i prženje od skupog kokosovog ulja koje se bazira na mononezasićenim masnim kiselinama. Znači, ako pečete na kokosovom ulju, unosit ćete mononezasićene masne kiseline, npr. svinjsku mast možete zagrijati i ništa se neće dobro ili loše dogoditi, ne postaje ništa lošija prilikom pečenja nego što je na početku.

Na maslinovom ulju možete peći, ali se prilikom pečenja stvaraju transmasti, zato ga je bolje konzumirati isključivo kao preljeve za salate ili umake. Transmasti izazivaju disbalans odnosa omega 3-6-9- i tada nastupaju upale koje su odgovorne za većinu modernih bolesti.

Ulje bez štetnih transmasti

Hladno prešano ulje repice je jednako vrijedno kao i maslinovo ulje, čak ima i nešto više nezasićenih masnih kiselina. Naravno, mora biti hladno prešano ulje repice, nikako ne smije biti rafinirano koje pronalazimo na policama trgovačkih lanaca, jer su u rafiniranom ulju transmasti već prisutne. Ipak nameće se jedan problem: što kada želimo hladno prešano ulje koristiti za prženje, pečenje ili kuhanje?

Naime, kod većine hladno prešanih ulja već se na temperaturama od pedesetak stupnjeva stvaraju štetne transmasti. Jedno od boljih i jeftinijih rješenja je repičino ulje budući da nam njegova visoka točka dimljenja od preko 155 stupnjeva, omogućava da puno toga na ovom ulju možemo peći i pržiti, a da se pritom ne unište njegova nutritivna svojstva i da se ne stvore već spomenute loše transmasti.

Repičino je ulje bogato oleinskom kiselinom koja pripada grupi omega-9 jednostruko nezasićenih masnih kiselina, a njenim se prisustvom u hrani ne povećava udjel omega-6 masnih kiselina. Obzirom da je repičino ulje relativno bogato i omega-3 masnim kiselinama i zahvaljujući činjenici da to ulje sadrži do 14 posto vrijedne alfa linolenske kiseline, preporučeni omjer omega-6 i omega -3 masnih kiselina ostaje u idealnom omjeru 3:1, što je u skladu s preporukama Europske agencije za sigurnost hrane.

Nije znatno skuplje od štetnih rafiniranih ulja

Ovakav omjer, nažalost, ne osiguravaju ulja izrazito bogata linolnom kiselinom koja pripada grupi omega-6 masnih kiselina (npr. sezamovo, suncokretovo, sojino, bučino ili ulja kukuruznih i pšeničnih klica). Stoga je za valjanost ulja u tavi i loncu bitna i točka dimljenja, koja je kod repičinog ulja u odnosu na većinu hladno prešanih ulja, uključujući i maslinovo, daleko najveća.

Uz izvrstan omjer nezasićenih masnih kiselina, hladno prešano repičino ulje možemo nazvati omega – 3-6-9 balansom, dobrim za srce, odličnim u kuhinji. Pored toga, ono nije znatno skuplje od štetnih rafiniranih ulja sa čijim svakodnevnim korištenjem ugrožavamo zdravlje i povećavamo rizik od mnogih oboljenja.

Sirovinu dobivamo iz vlastite proizvodnje ili od provjerenih ekoloških proizvođača. Proizvodimo male serije, ovisno o potrebama tržišta, pa su sva naša ulja svježa i nije im potrebno dodavati bilo kakve aditive. Pri čišćenju ulja ne koristimo klasičnu filtraciju niti centrifugiranje, a naravno ni rafiniranje ili štetna otapala poput heksana. Na taj način dobivamo relativno male količine ulja, ali su u njima sadržane sve nutritivno važne tvari kao što su klorofili, organsko vezani tokoferoli, vrijedni fenolni spojevi…

Autor: Ivo BAČLIJA

ZADNJE VIJESTI