znanost-vjera

Prva globalna studija o religiji i znanosti razbila mit: Jesu li svi znanstvenici ateisti?

Autor: Z. K.

Iako je nekako uobičajeno misliti da je većina znanstvenika ateisti i da se znanost sukobljava s religijom, prvo veliko istraživanje nad znanstvenom populacijom pokazalo je da je među znanstvenom zajednicom ima mnogo vjernika, a u nekim zemljama čak više od 50 posto

Jesu li svi znanstvenici ateisti? Vjeruju li baš svi znanstvenici da se  religija i znanost međusobno sukobljavaju? Ova i druga pitanja postavljena su u velikom istraživanju Sveučilišta Rice koje je trebalo otkriti kako zapravo znanstvenici gledaju na religiju, s obzirom na to da je mišljenje javnosti uglavnom usmjereno na to da su svi znanstvenici ateisti i da religija nema poveznice sa znanosti.

Ovo svjetsko istraživanje, međutim, oslikava drugu sliku. Rezultati studije otkrili su da mnogi znanstvenici nisu ateisti i neki vjeruju da religija i znanost mogu surađivati, piše  u studiji Sveučilišta Rice.

‘Nitko danas ne može poreći da postoji popularni ‘rat’ u kadru između znanosti i religije’, rekla je glavni istraživač Elaine Howard Ecklund, osnivačica i direktorica programa Religija i javni život na Sveučilištu Rice.

‘To je rat riječi koji raspiruju znanstvenici, ljudi religije i oni između’.”Više od polovice znanstvenika u Indiji, Italiji, Tajvanu i Turskoj izjasnili su se kao vjernici”, kaže Ecklund, koja dodaje da ti rezultati razbijaju mit o – znanstvenicima ateistima.

Generalno, kako je otkrila studija, znanstvenici su manje religiozni u odnosu na sveukupnu populaciju u svojim zemljama no s dvije iznimke. U Hong Kongu primjerice, 39% ispitanih znanstvenika reklo je da je religiozno u usporedbi sa samo 20% gradske populacije. U Tajvanu, 54% znanstvenika za sebe je reklo da su vjernici, u usporedbi s 44% populacije u zemlji.

U Turskoj je otkriven najmanji postotak ateista (6%) među znanstvenicima, dok gotovo 85% sudionika u istraživanju kaže da vjeruje u Boga. U SAD-u , 35% znanstvenika reklo je da su ateisti, dok 36% vjeruje u Boga.Francuski znanstvenici su najmanje religiozni od znanstvenika u bilo kojoj drugoj zemlji. Najmanje se mole, najmanje idu na vjerske obrede i najveći dio njih kaže da nisu niti religiozni niti spiritualni.

Znanost i religija mogu surađivati

Na pitanje mogu li religija i znanost surađivati, Ecklund otkriva da tek mala grupa znanstvenika po regijama vjeruje da ovo dvoje može biti u konfliktu. U Velikoj Britaniji, zemlji koja je vodeća po sekularnosti 32% znanstvenika vjeruje da je postojao sukob, dok u drugim zemljama taj broj pada ispod tog broja. Do 25 posto. Svi ostali znanstvenici vjeruju da nema znanosti bez vjere i suprotno.

‘Religija pruža provjeru u onim prilikama u kojima ste možda u iskušenju za prečacem, jer želite nešto objaviti i mislite: ‘Oh, ovaj eksperiment nije baš bio dovoljno dobar, no ako ga prikažem na ovaj način, on će biti’, rekao je profesor biologije iz Velike Britanije koji je pokušao objasniti da vjera u Boga može pomoći znanosti i znanstvenicima.

Za studiju, Ecklund i njezin tim upotrijebili su podatke od 9.422 sudionika iz gradova u Francuskoj, Hong Kongu, Indiji, Italiji, Tajvanu, Turskoj, Velikoj Britaniji i SAD-u. Kako bi se osigurali da će dobiti najtočnije moguće odgovore, Ecklund i njezin tim putovali su po spomenutim regijama kako bi ispitali 609 znanstvenika. Znanstvenici koji proučavaju ili fiziku ili biologiju, bili su u različitim fazama svoje karijere – neki su radili u velikim, bogatim institucijama, dok su drugi radili u manjim i ne tako dobro financiranim institucijama.

Autor: Z. K.