Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Svi vlasnici auta u Hrvatskoj ovo moraju znati: Velika zamka i varka iz Božinovićeva resora

Autor: Iva Međugorac

Ono čime se Božinović ovih dana busao u prsa, po svemu sudeći nije do kraja transparentno

Prije svega nekoliko dana, odnosno s početkom godine, Centar za vozila Hrvatska od policije je dobio sve javne ovlasti vezane uz registraciju automobila koje ta tvrtka ranije nije imala. Ono što je u javnosti prošlo pomalo nezamijećeno jest činjenica da su neke usluge po novome i do tri puta skuplje nego što je to bilo onda kada je te usluge obavljao MUP.

Primjera radi, produljenje registracije više se neće moći obaviti u policiji za 66 kuna, već isključivo u STP-u u kojoj je za to potrebno izdvojiti duplo više novca, odnosno 158,44 kune. Centar za vozila Hrvatska privatna je tvrtka s javnim ovlastima, a u svih 159 STP-a u Hrvatskoj, koje su u vlasništvu ukupno 41 pravne osobe, u privatnom vlasništvu obavljaju tehničku podršku. U skladu s time, sada se u Stanicama za tehnički pregled osim samih tehničkih pregleda vozila obavljaju i svi poslovi vezani uz registraciju, no jednako tako ubiru se i porezi koji su uz te poslove vezani.

”Naporom naših službi i stanica za tehnički pregled mislim da smo došli do rješenja koje su građani samo čekali”, rekao je prije nekoliko dana resorni ministar Davor Božinović, ali ono što ministar, ali niti svi oni koji su se ovih dana busali u prsa ovim promjenama javnosti nisu objasnili jest pitanje na koji su način unaprijeđeni upravni poslovi i rad MUP-a kojim se ministar hvalio te u čemu se MUP strukturalizirao s obzirom na proceduru koju je predao u druge ruke? Također, nije jasno na koji je način reguliran odnos između MUP-a i privatnih stanica za tehnički pregled?

U ovom kontekstu valja podsjetiti i na prosinac 2016. godine, kada je gostujući na RTL-u tadašnji Mostov ministar policije Vlaho Orepić najavio da će uskoro, prvi puta nakon 23 godine, propitati poziciju Centra za vozila Hrvatske. ”Tema zahtijeva kvalitetnu analizu i ono što mogu potvrditi je da će da ta tema brzo biti aktualna”, najavljivao je Orepić, koji u međuvremenu ne samo da više nije ministar, već više nije niti Mostovac.

Inače, Centar za vozila nekada je bio državno poduzeće, a privatizacija se odvila 1993. godine pa je sada u privatnim rukama desetak dioničara. No, i dalje zarađuje milijune na javnim poslovima, a to zakonsko pravo stekli su čime drugim nego pretvorbom i privatizacijom na hrvatski način. Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja lani je upozorila MUP na razmatranje izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama u tom segmentu, i to tako da se razdvoje javne ovlasti reguliranja djelatnosti tehničkih pregleda vozila od obavljanja tehničkih pregleda u stanicama za tehnički pregled. Rješenje o privatizaciji Centra potpisao je 1993. godine ondašnji ministar policije Ivan Jarnjak, a nakon privatizacije većinski je vlasnik postao Stipo Lozić Baškarad, nekadašnji šef tehničkih pregleda u jugoslavenskom SUP-u, čime su počele nikad potvrđene sumnje o tome da se i iza ostalih dioničara kriju nekadašnji policijski službenici.

Na posljednja događanja oko Centra za vozila u korelaciji s MUP-om reagirao je Transparency International Hrvatska priopćenjem za medije. Nije im, naime, jasno kako je moguće da je ministar Božinović bez natječaja na odabranu privatnu tvrtku prenio javne ovlasti vezane uz registraciju i prijenos motornih vozila koje su do sada obavljali MUP i Ministarstvo financija.

 – Odlukom da se javne ovlasti vezane uz registraciju i prijenos motornih vozila u potpunosti prenesu diskrecijskom odlukom i bez javnog natječaja s tijela javne vlasti, Ministarstva unutarnjih poslova i Ministarstva financija, na odabranu privatnu tvrtku primjer su neučinkovitog i netransparentnog postupanja.




Stanice za tehnički pregled vozila koje su u vlasništvu privatne tvrtke imaju monopolističku poziciju, a kroz dodatne ovlasti naplate produljenja registracije ili prijenosa vlasništva osigurava im se dodatna zarada koja će postati novi prihod za nepoznate vlasnike ove tvrtke.

Na temelju podatka da se na godišnjoj razini obavi 290 000 promjena vlasništva, ova će tvrtka uprihoditi 35 milijuna  kuna, a da građani neće osjetiti najavljenu učinkovitost i uštede.

Za svako produljenje registracije naplaćivat će se 158,40 kuna, a od čega će biti izdvojeno 57,65 kuna za obveznu provjeru dokumentacije koju je izdao MUP.




TI Hrvatska uputio je zahtjev za pravo na pristup informacijama o stvarnim vlasnicima ovog dioničkog društva te očekuje odgovor u zakonskom roku – poručeno je iz TIH-a.

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.