Vjeran Zganec Rogulja/PIXSELL

Sve na jednom mjestu: Popis donatora i financijski izvještaji HDZ-a, SDP-a, Mosta i Bandića

Autor: Iva Međugorac

Izgleda da se stranke financijski još nisu oporavile od prošlogodišnjih izbora pa za ovu kampanju troše nešto manje novca, no što je to bilo ranije.

Ako je suditi po količini novca potrošenoga u kampanji zaduženja ranijeg vodstva HDZ-a stigla su na naplatu pa su im sredstva za kampanju podrezana, baš kao što je ranije među prvima pisao naš portal. Naime, stranka je u kampanji potrošila skoro tri milijuna kuna, što je upola manje no što su za troškove kampanje izdvojili njegovi rivali okupljeni u koaliciji oko SDP-a. Pokazuje to izvještaj kojega je HDZ objavio u posljednjim satima prije okončanja roka, a iz njega pak proizlazi da je ta stranka s partnerima u jedanaest izbornih jedinica na promidžbu, uglavnom onu medijsku potrošila gotovo tri milijuna kuna, točnije riječ je o iznosu od 2.993.856 kuna. Znatno je to manje od troškova s prošlih parlamentarnih izbora koji su se održali prošle godine kada su na kampanju, očigledno uzalud, ulupali 15,5 milijuna kuna. Međutim, izvještaj koji je objavljen tek je privremeni i ne sadržava sve troškove kampanje pa je tako primjera radi na lanjskim izborima izvještaj pokazivao da je tadašnja Domoljubna koalicija potrošila samo 3,9 milijuna kuna, da bi kasnije svi zbrojeni troškovi višestruko porasli. Prema privremenom izvještaju HDZ je najviše sredstava uložio za provedbu kampanje u 2. izbornoj jedinici, gdje stranačke boje brani Ivana Maletić kao nositeljica liste. Uz nju, tu su među ostalim i Milijan Brkić te Zlatko Hasanbegović. U toj jedinici za troškove kampanje izdvojeno je više od 436 tisuća kuna, dok je najmanje potrošeno za kampanju u 11. jedinici, takozvanoj dijaspori za koju je izdvojeno 185 tisuća kuna.

Donatori široke ruke

U zadnjih mjesec dana HDZ je skupio i 2,6 milijun donacija, a najveći iznos donirale su tvrtke Radnik iz Križevaca te Bistra iz Đurđevca. Obje su tvrtke u dva navrata dale po 80.000 kuna, a među veće donatore spadaju i Agropromet, Ban gradnja iz Gunje te Renova Monzt iz Zagreba. Te tvrtke donirale su stranci po sto tisuća kuna. Na donatorskoj listi nalaze se i neka poznata stranačka imena poput Đure Njavre koji je HDZ-u dva puta donirao deset tisuća kuna. Tu je i Miroslav Tuđman s donacijom od 5000 kuna, ali i Žarko Tušek s 30.000 kuna. Milijan Brkić svojem je HDZ-u dao 5000 kuna, dok je predsjednik Sabora Željko Reiner, inače jedan od najimućnijih političara, za HDZ donirao 25.000 kuna. Spomenuti treba i šefa Andreja Plenkovića koji prema imovinskoj kartici nema ušteđevine, ali je smogao 30.000 kuna koje je donirao svojoj stranci. HDZ-u je donaciju dala i tvrtka Klemm sigurnost, radi se o iznosu od 5.062 kune, a tu je i njihov odvjetnik Vladimir Terešak s donacijom od 30.000 kuna.

Troškovi ostalih stranaka

SDP je do sada na kampanju za prijevremene izbore potrošio više od šest milijuna kuna, što je također manje nego lani pa su u skladu s tim za ovu prijevremenu kampanju izdvojili četiri milijuna kuna manje. Svoje troškove obznanili su i Mostovci te Bandićeva koalicija. Narodna koalicija koju čine SDP, HNS, HSS i HSU u posljednjih je mjesec dana u deset izbornih jedinica potrošila 6,4 milijuna kuna, i to uglavnom na medijska oglašavanja, promidžbene materijale i zakupe prostora. Koalicija okupljena oko Partije na prošlim je izborima za kampanju potrošila više od  deset milijuna kuna, a tada su Hrvatski laburisti bili dijelom koalicije, umjesto HSS-a s kojim sada izlaze na izbore. Poznavajući očito dobro svoje slabosti SDP i partneri najviše sredstava izdvojili su za kampanju u desetoj izbornoj jedinici koja obuhvaća jug Dalmacije, a za taj kraj izdvojeno je skoro 800 tisuća kuna, dok je najmanje izdvojeno za šestu jedinicu koja obuhvaća jugoistok Zagreba i Zagrebačke županije te Sisačko-moslavačku županiju gdje je potrošena 531.000 kuna. Troškovi su se uglavnom odnosili na oglašavanje u 2. izbornoj jedinici, gdje je prvi na listi SDP-ov Gordan Maras, a ondje se izdvajalo i za bendove koji su im svirali na skupovima. Nakon što su Gazde od pjevanja za Partiju odustale angažirani su Begini koji su za tri večeri ubrali 63.750 kuna. Na skupu u Koprivnici pjevao je, pak, Alen Islamović kojemu je za jednu večer isplaćeno 25.000 kuna. Kada je o donacijama riječ koalicija koju predvodi SDP prošla je bolje nego prošle godine, dok su 2015. od donatora dobili 32.600 kuna, ova godine iznos je znatno veći, točnije 108 tisuća kuna. Od toga su po 30.000 kuna donirali HNS-ovi Milorad Batinić i Predrag Štromar. Nešto skromniji iznos od 10.000 donirao je SDP-ov Vedran Babić.

Most je za troškove u deset izbornica tijekom kampanje potrošio skoro 685 tisuća kuna, dok je lani ova stranka na promidžbu uložila više od milijun kuna. Most je, prema privremenom izvještaju, najviše na kampanju potrošio u 4. izbornoj jedinici, gotovo 85 tisuća kuna. Najmanje je, pak, potrošeno u 10. izbornoj jedinici gdje listu predvodi Božo Petrov. Most je tamo potrošio gotovo 49 tisuća kuna. Donacije Mostovaca također su zanimljive pa je tako oko šest tisuća kuna donirao njihov Robert Podolnjak, tisuću kuna dala je Ivana Ninčević koja se nalazi na listi u desetoj izbornoj jedinici. Gordan Grgurić prvi na listi u dijaspori donirao je 5.500 kuna.

Izvještaj kojega je obznanila Bandićeva stranka kazuje da je od službenog početka kampanje u svih 12 izbornih jedinica za promociju potrošeno 2,7 milijuna kuna. Prošle godine Bandićeva koalicija prema izvješću potrošili su svega 44.000 kuna, ali ne treba se tome previše čuditi s obzirom na to da ove godine ipak namjerava postati premijerom. Najviše troškova Bandićevci su imali u trećoj izbornoj jedinici gdje je nositelj liste Radimir Čačić, a ondje je u kampanju investirano 446 tisuća kuna. Najmanje je potrošeno u četvrtoj, odnosno slavonskoj izbornoj jedinici gdje je za troškove odvojeno 182 tisuće kuna. U samom izvještaju navodi se da su troškovi kampanje išli za oglašavanje u medijima, plakate i zakup prostora, no detalji se ne navode, osim da je primatelj Unex grupa ili Unex media, velika agencija za oglašavanje. Jednako tako, navodi se da se radi o troškovima kampanje od 16. kolovoza kada je ona i službeno započela, no poznato je da su plakati #Premijer na ulicama hrvatskih gradova osvanuli već tjedan dana ranije pa je pitanje jesu li uključeni u troškove. Kada je o donatorima riječ, na listi se kod Bandića ističe Ljubo Jurčić s 30.000 kuna, a isti iznos dao je i obrt Vagabundo Kristijana Kapovića, načelnika Vira koji je prvi na listi u 9. izbornoj jedinici.




Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.