Luka Stanzl/PIXSELL
Luka Stanzl/PIXSELL

Bandić za kampanju već ‘ispucao’ sva zakonom dopuštena sredstva

Autor: Dubravko WURTZBERGER / 7Dnevno / 19. kolovoza 2016.

U Bandićevom slučaju ozbiljno je dovedena u pitanje i odredba (članak 16.) Zakona o financiranju izborne kampanje koja nalaže da se prikupljena sredstva ne smiju koristiti za troškove koji nisu izravno povezani s izbornom promidžbom za dužnost na koju se kandidat kandidira. A poznato je da su ovo izbori za zastupnike u Hrvatskom saboru i da Bandić, iako bi to možda htio, nije nikakav kandidat za premijera

U našoj državi postoje zakoni i „institucije“ koje se njima ne bave, osim kada im je to politički oportuno. Najbolji primjer je nedavni slučaj člana Državnog izbornog povjerenstva, koji je priznao svoju korumpiranost, zloupotrebu društvenog položaja i djela počinjena u Hrvatskoj, ali je i nadalje najbliži suradnik Branka Hrvatina.

A taj Hrvatin, koji je ujedno i predsjednik Vrhovnog suda, kaže da njegovog prijatelja Vresaka nitko ne može smijeniti jer – Sabor ne zasjeda!? Pa tko uopće govori o smjeni? Zar nakon svega što je posljednjih godina, a posebno mjeseci, o Vresaku javno poznato, ne postoji osnovana sumnja radi koje bi protiv njega netko u ovoj državi pokrenuo istragu? Ili sve opet moraju odraditi stranci, dok se naši pravosudni voždovi prave nevješti?

Zakon? Nema problema, računam na institucije!

Uistinu, tko god, poput Bandića, ima razgranatu mrežu svojih suradnika i podupiratelja u državnim i paradržavnim institucijama, ne mora se zbog zakona zabrinjavati. Dovoljno je javnost naviknuti na više-manje nepovezane odgovore i inaugurirati nedorečenost kao svoj politički stil, i bez ikakvih posljedica grabiti dalje. A grabi se sve – od umjetničkih slika do novca namijenjenog kampanji.

Zakon jasno određuje način i pravila financiranja izbornih kampanja ali, prema tumačenju Bandićevih pristaša u pravosuđu, njega u kampanji ne treba primjenjivati, niti zbog njega diskvalificirati prijestupnike. Njih uopće ne zabrinjava što će političari, koji se u kampanji ponašaju kriminalno, nastaviti to raditi i kada budu izabrani, samo s puno većim sumama, pa ih ogrezle u malverzacijama najgoreg tipa, puštaju da bez ikakvih posljedica novcem sumnjivog porijekla na netransparentan način kupuju svoju buduću poziciju.

Usporediti Bandićevo izvješće o financiranju sa stvarnošću

Obzirom da se financiranjem izborne kampanje smatra ne samo stjecanje financijskih sredstava nego i pružanje usluga ili davanje proizvoda bez naplate, u svrhu potpore i promicanja političkog djelovanja, Bandiću će biti jako teško objasniti da već do sada nije potrošio čitav, zakonom dopušteni iznos namijenjen za kampanju. On i ne računa da će nešto morati objašnjavati. Osim toga, ako zagusti, uvijek može reći da je osoba, koja je nominalno bila odgovorna za financije u kampanji, sama odgovorna za posao koji radi, jer on je uvijek za to da „svatko odgovara za svoj dio posla“. A njegov dio nije odgovarati na nezgodna pitanja, koja će i onako doći kada već sve bude gotovo.

Dakle, za donacije koje se daju u obliku proizvoda ili usluga (uključujući donacije u ostalim „nenovčanim“ oblicima, kao što su primjerice pokretna ili nepokretna imovina, imovinska prava i sl.), fizičke i pravne osobe dužne su izdati račun na kojem će biti naznačena tržišna vrijednost darovanog proizvoda ili usluge, te na kojem je naznačeno da glasi na političku stranku, odnosno na nezavisnog zastupnika ili člana predstavničkog tijela, i da ne podliježe naplati.

Tržišna vrijednost do sada postavljenih Bandićevih plakata već sada premašuje vrijednost koja je zakonom dopuštena, a vidjet ćemo kako će se to na računima gradskih i Todorićevih tvrtki iskazati. Bit će također zanimljivo vidjeti na koji će način Bandić javno objaviti iznos cijene i ostvarenog popusta u cijeni za medijsko oglašavanje izborne promidžbe, u roku i na način propisan za objavu izvješća o donacijama i troškovima izborne promidžbe, a to je sedam dana prije izbora!

Kako se ovi iznosi objavljuju na obrascu koji propisuje ministar financija, a sadrži specificirane podatke o nazivu pružatelja medijskih usluga, broju i datumu računa za izvršene medijske usluge, broju ugovorenih i izvršenih medijskih usluga, iznosu cijene bez popusta, popustu izraženom u postotku i plaćenom iznosu s popustom, bit će to sigurno zanimljivo štivo.

Do tada molimo sve čitatelje da nam na našu mail adresu pošalju fotografije s točnim lokacijama Bandićevih plakata, kako bi ih kao takve mogli usporediti s iskazanim stanjem, kada to već institucije ne žele napraviti.

Zašto država zatvara oči i podupire kaos i neodgovornost?

Zakonodavac je sve predvidio. Subjekti koji pružaju usluge medijskog oglašavanja izborne promidžbe dužni su Državnom izbornom povjerenstvu dostaviti cjenik usluga oglašavanja i objaviti ga na svojim web-stranicama, pa tu ne bi trebalo biti nikakvog problema u iskazivanju „vrijednosti“ poklonjenog. No, tamo sjede Hrvatin i Vresak, koji nisu zainteresirani za konfrontaciju s korumpiranim političarima jer su i sami bili ili pak i sada jesu, pod ozbiljnim sumnjama za korupciju.

Hrvatin je sudjelovao u dogovaranju mita za suce Vrhovnog suda, družio se s optuženim Marjanom Mlinarevićem i prijateljevao s Mesićem i Josipovićem, protiv kojih je svaka istraga u prošlosti bila obustavljena. O Vresaku ne treba ni govoriti. Zato Bandić može minorizirati svako svoje kazneno djelo i kršenje zakona, baš kao što je to činio s novcem iz prošlih kampanja. Iako mu je bilo vrlo dobro poznato, kao čovjeku koji je „već šest puta uzastopno“ sudjelovao i izbornim kampanjama, da se sredstva prikupljenih donacija sa za to otvorenog računa ne smiju koristiti za bilo koju drugu svrhu, osim podmirenja troškova izborne promidžbe, on ih je ne samo koristio, nego i sakupljao nakon izborne kampanje!!!

Osim toga, uplate su dolazile s mjesta za koja nitko nije smio znati, pa su nalazili nesretnike bez plaće i prihoda koji bi po desetak puta uplaćivali maksimalne iznose osobnih donacija. Banke, koje su jako osjetljive na pranje novca i sumnjive transakcije, na ovo uopće nisu reagirale iako DIP-u dostavljaju sve podatke o transakcijama na tom računu. Kada je utvrđeno da je Bandić donacije primao i nakon završetka izborne promidžbe, što je zakonom izričito zabranjeno, nije se dogodilo ništa.

„Višak“ donacije prikupljen u kampanji nije vratio donatorima kako je predviđeno, a bio je to dužan napraviti najkasnije u roku od 8 dana od dana primitka donacije. Doduše, imao je Bandić i drugih problema. Naime, u velikom broju slučajeva povrat nije bio moguć, jer su donacije bile iz nedopuštenih izvora.

Lažno oglašavanje u funkciji izborne prijevare

U Bandićevom slučaju ozbiljno je dovedena u pitanje i odredba (članak 16.) Zakona o financiranju izborne kampanje koja nalaže da se prikupljena sredstva ne smiju koristiti za troškove koji nisu izravno povezani s izbornom promidžbom za dužnost na koju se kandidat kandidira. A poznato je da su ovo izbori za zastupnike u Hrvatskom saboru i da Bandić, iako bi to možda htio, nije nikakav kandidat za premijera.

Osim toga, neposredni izbori za premijera i ne postoje, njega bira većina zastupnika koju Bandić ni u snu ne može osigurati, sve da u kampanji utroši sav novac ovoga svijeta. Ovdje se, dakle, osim o kršenju zakona radi i o – klasičnom zavaravanju birača.

Postoje zakoni koji reguliraju takvu lažno oglašavanje i zavaravajuću promidžbu, kao i udruge za odnose s javnošću koje su dužne u takvim slučajevima reagirati. No, kada je Bandić u pitanju, to nitko ne čini. Eh, te institucije!

Građani protiv političkog kriminala

Svi građani koji žele pomoći sprječavanje Bandićevog recidivizma iz prošlih kampanja mogu nam poslati fotografije oglasnih površina kojima se koristi njegova stranka, a mi ćemo ih objaviti, te njegov popis dostaviti Državnom izbornom povjerenstvu. Mail adresa na koju možete slati fotografije s naznačenom lokacijom je: [email protected]

Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, članak 17.

Ukupan iznos troškova izborne promidžbe po kandidatu, odnosno kandidacijskoj listi ne smije prelaziti iznos veći od: 1,500.000,00 (jedan milijun i petsto tisuća) kuna u jednoj izbornoj jedinici na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor.

Autor: Dubravko WURTZBERGER / 7Dnevno / 19. kolovoza 2016.

ZADNJE VIJESTI