Najava taksista da će prometno blokirati Zagreb nedopustiva je i usporediva s terorizmom

Autor: Željko Marušić

Što je s trudnim ženama koje žure na hitni pregled ili u rađaonicu, osobe koje zbog iznenadne boli u prsima žele čim prije k liječniku? Što je s liječnicima koji trebaju stići na zakazanu operaciju, studenima koji imaju ispit? Što je s tvrtkama koje trebaju dovršiti posao ili obaviti isporuku, jer u suprotnom plaćaju penale i ugrožavaju buduće poslove

Svi građani koji poštuju propise i redovito, kroz mjesečna primanja i ostale aktivnosti, plaćaju porez i druga davanja, opravdano mogu biti ogorčeni na policiju, koja je odšutjela prijetnju taksista da će prometno blokirati Zagreb, a posebice Zračnu luku, naš prozor i vrata u svijet.

Cestovni je promet krvotok svake države, a u hrvatskoj je metropoli koncentrirano više od 60 posto svih naših gospodarskih aktivnosti i kapaciteta, cestovnu mrežu Zagreba svakodnevno koristi više od milijun građana i turista.

Svatko se ima pravo legalno boriti i izboriti za svoja prava, ali nitko, od poljoprivrednika do taksista, ne smije to raditi nauštrb drugih građana, preko njihovih leđa, maltretirajući ih i ugrožavajući im temeljna ljudska prava. Sloboda kretanja jedno je od najvažnijih. Time se radi nemjerljiva izravna i neizravna šteta građanima i cijelom društvu, što je posebice loše u stanju u kojem se nalazimo, a istodobno izravno i neizravno ugrožava sigurnost prometa.

Izravno, jer netko može naletjeti na posljednji u nizu neprirodno, prisilno zaustavljenih vozila, odmah iza zavoja, a još više neposredno, jer cijela ta situacija, izazvana sebičnim i bezobzirnim postupkom skupine građana, koji su radi svojih interesa spremni ugroziti tuđe i opće, opravdano izaziva revolt. Većina građana ima svakodnevne obiteljske i poslovne aktivnosti i obveze, pa potom, kako bi nadoknadili izgubljeno vrijeme u neprirodnim zastojima i gužvama, jure i ugrožavaju sigurnost.

Ne treba biti veliki stručnjak za zaključiti kako zbog toga može biti ozlijeđenih i mrtvih. Što je s trudnim ženama koje žure na hitni pregled ili u rađaonicu, osobe koje zbog iznenadne boli u prsima žele čim prije k liječniku? Što je s liječnicima koji trebaju stići na zakazanu operaciju, studenima koji imaju ispit? Što je s tvrtkama koje trebaju dovršiti posao ili obaviti isporuku, jer u suprotnom plaćaju penale i ugrožavaju buduće poslove.

Sve to ima vrlo loš utjecaj na ekologiju, jer neprirodne gužve, dok revoltirani građani voze stani-kreni, ili turiraju u mjestu, znatno povećava zagađenje zraka. Povećava se i potrošnja goriva te se vozila više habaju i građani to moraju platiti iz svog džepa.

O tome sam jasno govorio u kolovozu 2013., kad su seljaci svojom preskupom i uvelike neracionalno nabavljenom mehanizacijom, bez želje da je, u svrhu smanjenja troškova, dijele s ostalima, sebično blokirali prometnice, izazvavši kaos i golemu štetu:




Retorički sam postavio pitanje: kako bi bilo kad bi nastavnici, liječnici, zaposlenici velikih trgovačkih lanaca, sezonci kojima nisu isplaćene plaće…, u znak prosvjeda, u vrijeme sjetve ili žetve, blokirali pristupe njihovim poljima i njivama? Kako bi bilo da, nezadovoljni plaćama i radnim uvjetima, djelatnici HEP-a isključe struju, radnici vodovoda zatvore vodovod, plinare zatvore ventile plina…? Kako bi bilo da mladi, koji zbog besperspektivnosti svakodnevno odlaze preko granice trbuhom za kruhom, blokiraju taksi stajališta, kako bi prisilili Vladu i ministarstva na nužne promjene?

Svatko, pa i taksisti, ima pravo na prosvjed, ali legalno i neugrožavajući ostale i cijeli sustav. Blokada prometnica, najgori je oblik ugrožavanja građana i društva. Treba li podsjetiti da je Domovinski rat počeo 17. kolovoza 1990. blokadom cesta u jeku turističke sezone. Zbog toga je svaka namjerna i organizirana bloka prometnica nedopustiva i višestruko štetna te ima elemente terorizma.




Treba razumjeti taksiste i njihove probleme. Država ih, u vrijeme dok se svijet strelovito i nepovratno mijenja, guši gomilom bespotrebnih propisa, birokratskih blokada i višestrukim, previsokim davanjima, toleriranjem poslovnih marifetluka konkurencije… No, velik je dio problema u njima samima.
A jeftin je taksi najvažniji element prometne sigurnosti!

Već stoput sam isticao, pa ponavljam: taksi dostupan većini prosječnih građana i pojeftinjenje cestarina izvan sezone više mogu pridonijeti sigurnosti u prometu nego sve ostale mjere i aktivnosti zajedno. Ali taksisti moraju shvatiti da više ne mogu raditi kao jučer, bahato držeći previsoke cijene, jer im je najisplativije odvoziti nekoliko papreno skupih tura. Nove se tehnologije i modeli poslovanja ne mogu i ne smiju zaustaviti.

Nestale su videoteke, poslovi tipkačica, klasičnih tajnica, većina fotografskih radnji i fotografa, jer danas svatko može napraviti kvalitetnu fotografiju i isprintati je, nestali su telefaksi, teleprinteri… Kako bi bilo da su svi ti, pritisnuti gubitkom posla, krenu organizirano blokirati prometnice, ili samo taksi stajališta?

Taksisti trebaju shvatiti, a država im treba pomoći, prilagoditi se novim trendovima, jer se organizacija i tehnologija prometa bespovratno mijenjaju. Već za 10-15 godina putnike će masovno prevoziti vozila bez vozača, kamioni će voziti u ‘cestovnim vlakovima’. Vozač će biti samo u prvom, a broj potrebnih vozača i klasičnih taksista drastično će opasti. Hoće li tada svi oni masovno krenuti u blokade prometnica i ostalog što im padne na pamet?

Dakle, taksisti svoje probleme trebaju rješavati legalno, kroz državne institucije, ne ugrožavajući i maltretirajući ostale i društvo u cjelini. A istodobno trebaju vidjeti svoje slabosti. Zbog čega dva ili tri taksista ne bi dijelila isti automobil, pa time, kroz bolje korištenje resursa, uštedjeli i mogli smanjiti cijene, a jedno i drugo donijelo bi im više posla i veću zaradu.

Zbog čega moraju kupovati preskupe premium automobila, koji im uvelike služe za pokazivanje statusa, umjesto da promišljeno izaberu višestruko jeftinije, a potpuno funkcionalne i sigurne modele?

Još jednom treba ukazati koliko je loše što cestovnim prometnim sustavom upravlja MUP, a ne Ministarstvo prometa. Da nije tako, odgovorni bi ministar prometa nazvao i prozvao ministra unutarnjih poslova i zapitao zbog čega su odšutjeli na prijetnju blokade prometnica i što će odmah napraviti kako bi to spriječili i zaštitili građane.

Autor:Željko Marušić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.