Grgur Zucko/PIXSELL

HRIBAR OTVORIO DUŠU BEOGRADSKIM NOVOSTIMA: ‘Hrvatska je zaražena fašistoidnim gripom’

Autor: dnevno.hr

U Novostima su spomenuli kako u posljednje vrijeme gotovo da nema srpskog filma koji HAVC nije sufinancirao te ga pitali je li postavio neku malu, filmsku 'Jugoslaviju i Europu'

Bivši ravnatelj Hrvatskog audio-vizualnog centra Hrvoje Hribar u razgovoru za beogradske Novosti prokomentirao je situaciju o hrvatskoj kulturi. Hribar je u razgovoru Hrvatsku optužio za – fašizam.

Na pitanje što je pozadina napada na njega, spomenuo je knjigu Adolfa Hitlera.

“U nekim previranjima koja su politička, i u jednoj potpuno nejasnoj političkoj situaciji u Hrvatskoj, ljudi koji su vodili HAVC morali su stati, jer su napadnuti od onih koji u demokraciji vide korupciju. To je ona čuvena teza iz ‘Mein Kampfa’ da su židovi, liberali i socijalisti stvorili korupcijski sustav nazvan Weimarska republika, koju vođe trebaju ukinuti i uvesti red po višem kriteriju i smislu”, kaže Hribar.

Misli li da je to sada dominantna politika hrvatske Vlade, obrazložio je:

“Ne bi trebalo biti, međutim, dogodilo se to što se dogodilo. Godinu dana smo bili pod strahovitom paljbom našeg možda arhineprijatelja, javnog medijskog servisa Hrvatske, koji nas je prvo ideološki diskreditirao, i s potpunim nerazumijevanjem sustava financiranja HAVC-a i načina odlučivanja. Potom je stigao i negativan nalaz Državne revizije, koji je paranormalan, i koji upravo poriče ono osnovno, a to je pravo ove institucije da autonomno upravlja svojim sredstvima”, rekao je u svom stilu Hrvoje Hribar.

Osvrnuo se i na situaciju oko filma “15 minuta – masakr u Dvoru”.

“Situacija u Hrvatskoj je dosta komplicirana. Početkom 2016. imali smo jednu Vladu koja je bila vrlo agresivno ideološki obojena, i jednog vrlo bizarnog ministra kulture. On je imao koncept rušenja ne samo HAVC-a, nego i svih drugih struktura civilnog društva, kao i samog koncepta kulturne autonomije, koji je bio prihvaćen u Hrvatskoj prilikom ulaska u EU. Ta Vlada je pala, ali su njeni protagonisti ostali vrlo moćni i na javnoj sceni i u podzemlju, i očigledno je da im ljudi iz HAVC-a smetaju. Ovo što ću sada reći je politički komentar, nije više kulturni – hrvatska država se nalazi u previranju, zaražena je fašistoidnim gripom, i treba vidjeti hoće li Vlada Andreja Plenkovića uspjeti izboriti svoj organski imunitet i toga se riješiti, ili će doći do nekog nepredvidljivog razvoja. Danas se čitav svijet i čitava Europa klackaju na rubu jednog bezdana. Taj zov fašisoidnog pojednostavljenja svih pitanja, koji ne uključuje nijedno rješenje bilo kojeg problema s kojim živimo, nešto je što prijeti i francuskom narodu, skandinavskom, španjolskom, i ovo će biti vrlo zanimljivo proljeće za planet Zemlju”, dodao je bivši ravnatelj HAVC-a.

Dodao je da taj koncept nema nikakve šanse, ali se priziva jer su ljudi koji su devedesetih godina, radeći po takvom modelu i privatizirajući filmska poduzeća, sebi osigurali ogroman novac, kojeg su u međuvremenu potrošili.

“Kako je hrvatski politički establishment primio ‘Ustav Republike Hrvatske’ Rajka Grlića, koji govori i o ustaštvu koje se stalno regenerira, Katoličkoj crkvi koja ga podržava?” – pitali su Hribara:

“Mislim, prije svega, da je ‘Ustav’ najbolje Grlićevo djelo, u kojem su on i scenarist Ante Tomić napravili osobnu katarzu. Snimili su film pun ljubavi za svoje likove, i tamo gdje su oni transferzivni, i gdje su glupi, grješni, zagađeni ideologijom… To je ono što je obasjalo hrvatsku publiku, i vrlo sam ponosan što je taj film izašao ne samo iz HAVC-ovog sustava financiranja, nego i iz njegovog mentaliteta. Kad nas desničari optužuju da smo koruptivna hobotnica samo zato što nam industrija odlučuje o financiranju, mi odgovaramo da smo ‘ljubavna hobotnica’. U HAVC-u su redatelji koji su poznati po konzervativnom stavu, anarhičnom, ljevičarskom…, i svi su zajedno, jer vjeruju da je čin i umijeće pravljenja filma nešto što ne zalazi u bilo koju ideologiju. Napravili smo atmosferu u kojoj linija podjele ide samo po tome je li netko dobar ili loš autor, a ne po ovim našim stereotipima, i do zla boga dosadnim rovovima, u kojima živimo po istrunulim modelima koji više nemaju budućnost”.

U Novostima su spomenuli kako u posljednje vrijeme gotovo da nema srpskog filma koji HAVC nije sufinancirao te ga pitali je li postavio neku malu, filmsku ‘Jugoslaviju i Europu’.

“Svojom proaktivnom politikom koprodukcija, i s fantastičnim selektorom Sanjom Ravlić, mi smo ove godine imali sedam kandidata za Oscara. Hrvatski film, srpski, islandski, rumunjski, makedonski, i dva kratkometražna, koji su bili u utrci za američku nagradu, imali su na sebi etiketu HAVC-a. Film je kolektivno djelo, radi ga zajednica koja se okupi oko kamere, koliko god mi uzgajali iluziju o autoru kao o ‘bogojavljenju više sile među prostim pukom’. Ta zajednica sasvim sigurno nema naciju. Ono što joj je zajedničko su ideja, scenarij, operativni plan, premalo novca, iskra duboko u želucu koja kaže da bi to mogao biti sjajan film, i veliki strah hoće li ga se uspjeti napraviti. Ta zajednica se danas, s obzirom na to kako se financiraju filmovi, raširila na sve strane. Ako je nešto u Europi postalo zaista europski u pravom smislu – da se ljudi zajedno okupe na terenu oko nečega, onda su to veliki nogometni klubovi i europske filmske ekipe. Ti filmaši, ako duboko u duši osjećaju da negdje zaista pripadaju, onda je to filmska nacija”, rekao je Hribar za Novosti.rs.

Autor: dnevno.hr