Frljićeve provokacije – sredstvo odvraćanja pažnje od kriminala u Riječkom HNK?

Autor: Marko

HNK u Rijeci godišnje dobiva godišnje nevjerojatnih 40 milijuna kuna iz proračuna. Međutim, već godinama ne dostavlja godišnja financijska izvješća Gradskom vijeću. Istovremeno, sve otvorenije se govori o malverzacijama tim novcem. Je li Frljićev "attention whoring" u funkciji skrivanja pljačke?

U kazalištu je trenutno u tijeku revizija, a prema informacijama koje su procurile njeni nalazi bi mogli biti vrlo, vrlo neugodni ne samo za bivšu upravu HNK Rijeka, s Mani Gotovac na čelu, već i za gradsku vlast, ali i za Frljića. Poznato je da je “odvraćanje pažnje” jedan od najboljih načina diverzije, a naročito ako još možete drečati “podmeću mi klerofašisti i homofobi jer ih javno napadam”. U Hrvatskoj takve gluposti skoro uvijek pale. Sjetite se uostalom “Zlatice” i Josipovića, brojnih Mesićevih afera, pa i Obernselovog ili Marininog kmečanja da im podmeću politički neprijatelji.

No ulje na vatru dolila je Vlasta Pesaressi Grabovac, bivša šefica računovodstva HNK Rijeka, koja je praktički javno priznala da je sudjelovala u kriminalnim radnjama po nalogu uprave. Ona je na Facebook grupi ‘Otkaz Frljiću i Blaževiću – za dignitet HNK I. pl. Zajc‘ napisala:

‘Ja sam tad bila šef računovodstva kazališta i valjda bih ja o tome mogla nešto reći. Trebalo je na kraju 2006. imati “tri čiste”i ustanovljeni višak prihoda od 2 milijuna kuna “sakriti” i ne prikazati osnivaču i financijeru,Gradu Rijeci. Onom tko i malo zna o proračunskom računovodstvu ne moram tumačiti zakonske odredbe s tim u vezi. Upustila sam se u tu avanturu tj. ne prikazati Gradu stvarno stanje….. Između ostalog povećala sam za 22,53% (na godišnjem nivou, 1,37%mjesečno) koeficijent za plaće. E,tu su me “ulovili”. Spletom niza okolnosti koje su uslijedile i izjavom gospođe Gotovac da ona uopće nije znala što je činila njezina šefica računovodstva…. polovicom 2007.maknuli su me “pod hitno”. Tada mi je bilo teško, ali sada sam presretna umirovljenica već osmu godinu.‘ 

 

 

Jedan od komentara na grupi “Otkaz Frljiću” kaže, “Treba priznati da novca za trošenje više nema . Mani i Severina su jahale na valu poplave novca, dok smo još kredite lako dobivali. Istovremeno su stručnjaci opere i kazališta pečalbarili po svijetu. Sad, kad je dogorilo do noktiju, treba naći krivca. Sve ovo je običan igrokaz, a ne ozbiljna predstava. Zašto nitko ne pita o postotcima od sponzorstava koje je gospođa iz kazališta godinama sebi uzimala?  Zastave šarenih boja, što ih je Frljo nafrljio na fasadu samo pokazuju koliki je cirkus napravljen od ove renomirane kuće. Kad topovi grme, muze šute. (…) Sram me je bilo objašnjavati kolegi nijemcu što se zbiva., ne bi me razumio, siguran sam.




Podsjetimo, dugogodišnju ravnateljicu Mani Gotovac instalirao je također Obersnel, kao i Frljića. Iako se Frljić kune da je njegovo kazalište “apolitičko” (valjda apolitično, no i kod plakata je pokazao dozu neukosti napisavši “dan nezavisnosti” umjesto “neovisnosti”, što i ne čudi od čovjeka koji se hvali da govori “nekim, štajaznam, srpsko hrvatskim jezikom”).

Nakon što je manje od pola godine na čelu HNK u Rijeci,  jasno je da je čitav cirkus oko Frljića smišljena diverzija gradonačelnika i riječkog SDP-a koji time žele odvratiti pažnju ne samo od ključnih problema grada – u što spadaju beznađe, bankrot gradske blagajne i egzodus mladih ljudi, već vjerojatno i od muljaža s 40 milijuna kuna koje se svake godine daju za kazalište, a nitko ne daje nikakva izvješća o tome kako se taj novac troši. Angažmanom Frljića, i njegovim skandaloznim, primitivnim i uvredljivim ponašanjem je građanima Rijeke poslana poruka da će SDP-ova kamarila i njihovi štićenici i dalje u Rijeci raditi što god ih volja, a svaki glas protiv toga će biti okarekteriziran ustaštvom, homofobijom i napadom na demokraciju i “drukčije”. Jedan od komentara na spomenutoj grupi kaže: “orgijaju ovdje već 70 godina i dan-danas plaše građane Rijeke avetima prošlosti koje vide samo oni i njihovi plaćenici koji rade na opstojnosti postojećeg gradskog režima. Sram ih može biti za silovanje ovog tolerantnog i mirnog grada koje provode ovih dana, i sram ih može biti što koriste HNK za svoje političke frustracije.”

Mnogi traže njegov otkaz: među ostalim predsjednci gradskog HSS-a Goran Mufić i “Zelenih” Aljoša Babić. 




 

Goran Mufić je napisao: “Sada dvojac daje predstave o vječnom hrvatskom fašizmu. Lijepo je to kada ti se sve što ne valja u povijesti stalno, gotovo svakodnevno, dugi niz godina trpa pod nos i upozorava cijeli svijet na tebe. Počinjem i ja sumnjati da nisam možda po hrvatskom defaultu fašist, genocidan, klerofašist, mračnjak, nazadnjak, vjerski fanatik i što sve ne. A onda se sjetim što je Sir Winston Churchill rekao još daleke 1947. godine: Doći će vrijeme u budućnosti kada će se fašisti nazivati antifašistima. I bi mi lakše. Normalan sam čim mi ovi govore da sam fašist.

Nažalost Frljić je samo proizvod političke kaste koja sebe smatra vladarem slobodnog pojedinca. I pazite sada koliko je politička kasta pogubna za sustav vrijednosti kada imenuje za ravnatelja HNK Ivana pl. Zajca Frljića, čovjeka koji hrvatski narod naziva šovinističkim jer se eto usudi „Jazavac” promijeniti u „Kerempuh”, jer se eto slobodni hrvatski pojedinac usudio njegovati osobni identitet. Zar po takvim izvrnutim frljićevskim tezama onda nije i sam Ivan pl. Zajc primitivni šovinist!? Mora da se besmrtni skladatelj okreće u grobu kada čuje i vidi tko postaje ravnatelj HNK Ivan. Pl. Zajca!”, pita on.

A najžešće je Frljića napao inače prilično lijevo i gay-friendly orijentirani Aljoša Babić:

“Ne možemo, a da se ne oglasimo i zapitamo u što nam se pretvara nekad časna središnja gradska institucija Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajc u Rijeci? Nije trebalo niti pola godine da ga novoimenovani intendant, izvjesni vrlo kontroverzni Oliver Frljić, pretvori u svoj reklamni pano prožet osobnim frustracijama, samoisticanjem i političkim porukama. Kako je krenulo, a nitko od plaćenih njemu pretpostavljenih gradskih struktura ne reagira, cijelo će nam kazalište prekriti jumbo plakatima. Vjerujemo da u našem gradu postoji netko tko može prekinuti ovu besprizornu nekulturu, provincijalizam pa i govor mržnje. Je li to gradonačelnik ili članovi Gradskog vijeća koji su njega odabrali i ustoličili, a sada se ograđuju? Možda bi ih trebalo podsjetiti da ovo javno kazalište nije SDP-ovo, HNS-ovo, Frljićevo, Blaževićevo ili nečije drugo već narodno – kako mu ime kazuje, od svih građana Rijeke i poreznih obveznika. I kod dizanja ruku u Vijeću ubuduće biti mudriji.”

Kritike izrečene u toj facebook raspravi Andreja Poropata i Juraja Bukše (HNS), Aljoše Babića (Zelena stranka) i Ines Strenje Linić (PGS), naljutile su kazališni dvojac Frljić & Blažević koji se, umjesto facebook komentarom, odlučio oglasiti otvorenim pismom i zaprijetiti odlaskom iz Rijeke ukoliko ih se namjerava rušiti: “Kao što smo od prvog dana naglašavali, ima kazališta, sveučilišta, kulturnih institucija i umjetničkih projekata u svijetu koji jedva čekaju naše slobodne termine.”, kažu oni, ali unatoč tome što ih “svi traže” oni ostaju u “ustaškoj i klerofašističkoj” Rijeci, osnivaju grupe podrške samima sebi među svojim djelatnicima, a čak je stavio na WEB stranici kazališta objavio pismo podrške samom sebi i – SOS telefon grada Rijeke! 

 

To je obrazac ponašanja koji zapravo odiše balkanskom (ne)kulturom: Frljić čak niti ne provocira, već redom grubo sve vrijeđa – sam u jednom poduljem video intervjuu kaže da mu je cilj “unositi, ovaj, angtio… antagona… antagon’zaciju u hrvatsko društvo”, a kad mu netko na kulturan način uzvrati i upozori ga da se u civiliziranim sredinama tako ne može ponašati, onda cmizdri – onako podmuklo, “lukavo” – županijskom vijeću i kaže, “smijenite me ako vam ne valjam”, iako dobro zna da ga županijsko vijeće niti je imenovalo, niti ga može smijeniti!

On se žali da argumenti za njegov opoziv nisu umjetnički nego politički. Drugačiji ne mogu niti biti, jer se Frljić ionako uglavnom bavi politikom umjesto umjetnošću. Frljiću i Blažević su u manje od šest mjeseci jednu kulturnu instituciju pretvorili u mjesto mržnje, antagonizama, nepoštovanja i nekulture. HNK Ivana pl. Zajca na žalost više nije nacionalno niti riječko, nego Frljićevo privatno kazalište, a njegov zid je pretvorio u svoj privatni facebook-zid na koji vješa političke poruke u svrhu samopromocije i hranjenja svog ogromnog ega.

Naravno, ne treba imati iluzija da Frljić išta radi bez podrške gradske vlasti koja ga je i instalirala. On je slika ne samo svoje “kulture”, nego i njihove. 

 

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.