Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Državna revizija otkrila teške propuste u Matićevom ministarstvu branitelja!

Autor:

Ministarstvo branitelja je, dok je njime ravnao Matić, isplatilo čak 7,4 milijuna nepripadajućih novčanih primanja koja sad potražuje natrag, a usto je isplatilo i 773.000 kuna za 8.500 prekovremenih sati, osjetno više od maksimuma od 180 prekovremenih godišnje po zaposlenom za neke od njih, pa je oštećen i proračun jer su bruto plaće korigirane na gore kako bi se isplatili prekovremeni. No, to nije sve.

Radi li se o stvarnoj potrebi prekovremenog rada u takvom obimu ili su jednostavno potrebe prekovremenog rada izmišljane, a podobnima na taj način povećana plaća preko koeficijenta? To nije poznato. No ono što jest je da je propusta i nepravilnosti bilo u izobilju.

Primjerice, za intelektualne i slične usluge isplaćeno je 9,4 milijuna kuna, od čega za famozne ugovore o djelu 6,6 milijuna. Kad uzmete u obzir da su redovne plaće zaposlenih u ministarstvu iznosile  25 milijuna kuna, naknade za ugovore o djelu čine više od četvrtine isplaćenih primanja, i to s uračunatim doprinosima. A Revizija kaže da “izdaci za pružatelje usluga ne smiju prelaziti 2 posto ukupnog iznosa za osnovne plaće s doprinosima u tekućoj godini”!

Dakle, Fred Matić je taj iznos prešao više nego deseterostruko. Od tog novca, najviše je otišlo na ugovore o djelu sa stručnim suradnicima u centrima za psihosocijalnu pomoć i članovima povjerenstva za revizije invalidnosti i druga vještačenja – 4,5 milijuna. A za čistačice, vozače, te za administrativne, pomoćne, tehničke, informatičke i druge poslove zaključeni su ugovori o djelu vrijedni dva milijuna kuna! Dakle, ispada da zaposleni rade prekovremeno, debelo prekovremeno, a sve poslove zapravo obavljaju – vanjski suradnici?

I kod prekovremenih sati se pretjeralo – u uvodu navedene 773.000 kuna iznose 3,3 posto ukupnih rashoda za zaposlene, što je više od dopuštenog.

Revizija je otkrila propuste i kod putnih naloga, na koje je potrošeno gotovo milijun kuna. Naime, knjiga putnih naloga ne sadrži podatke o razlozima službenih puteva, iznosima dnevnica i troškovima putovanja. Dijelu zaposlenika za službeni put u inozemstvo su isplaćeni predujmovi viši od potrebnih troškova za ostvareni službeni put, a zaposlenici su putne naloge razduživali i primljene predujmove vraćali nakon roka propisanog naputkom Ministarstva. Nadalje, nalozi za putovanja službenim automobilima Ministarstva ne sadrže podatke o vozilu, početno i završno stanje brojila, broj prijeđenih kilometara te popis priloga za povrat sredstava. U izvješćima nema niti obrazloženja rezultata obavljenog posla te zadaća osobe upućene na službeni put, kako je propisano. Uz dio putnih naloga isplaćeni su i troškovi prijevoza u mjestu službenog puta, troškovi reprezentacije po računima koji ne sadrže popis osoba i svrhu čašćenja, te neki drugi troškovi. Putni nalozi za službeni put u inozemstvo ne sadrže podatke o prelasku državnih granica, što onemogućava provjeru ispravnog obračuna dnevnica, kaže Revizija. Slično je i kod troškova reprezentacije, koji ne sadrže svrhu ugošćivanja i podatke o osobama koje su ugošćene, zbog čega, kažu, “nije vidljiva opravdanost ostvarenih rashoda”.

Ovdje treba dodati i da je malo nejasno po kojoj osnovi djelatnici tog ministarstva trebaju putovati u inozemstvo, i gdje uopće? U Srbiju možda, da ih upitaju zašto njihova država ne prizanje PTSP kao bolest, kako bi Glavaševiću neke stvari bile jasnije oko toga postoji li PTSP u Srbiji, ili ga samo njihova država oboljelima ne priznaje, kao vjerojatno jedina na svijetu, jer “Srbija nije ratovala”?

Nepravilnosti su otkrivene i kod javne nabave, gdje ugovorima nisu obuhvaćene nabave ugovorene u vrijednosti 1,3 milijuna kuna. Usto, u posljednjoj godini svog mandata, 2015., na koju se revizija i odnosila, je uz na početku godine postojećih 186 djelatnika uhljebilo dodatnih 26, tako da ih je na kraju godine bilo – 202. Unatoč tome, Ministarstvo je kasnilo s dokumentacijom za sredstva iz EU fondova, koja su trebala iznositi 11,5 milijuna kuna, a na kraju su iznosila – nula. Radi toga su, među ostalim, na kraju godine ostvareni prihodi Ministarstva bili za 111 milijuna, odnosno za 11,4 posto manji od planiranih. Kod 7,4 milijuna kuna koje ministarstvo potražuje, iz nalaza Revizije je nejasno radi li se o ljudima koji stvarno nisu imali prava na te naknade koje su isplaćene, jer su ih primali preko drugih ministarstava, ili je Ministarstvo isplatilo novac koji ljudima stvarno po zakonu pripada, pa ga odlučilo tražiti nazad bez stvarne pravne osnove.

Treba li sve ovo čuditi? Matić je simpatije javnosti “kupio” u početku svog mandata time što se “odrekao” invalidnosti i PTSP-a, kao i trajne nesposobnosti za rad, ali nikad nitko nije odgovorio na očito pitanje: ako je Fred bio stvarno trajno nesposoban za rad, kako je mogao raditi kao ministar? Ako nije, tko mu je odredio invalidnost i trajnu nesposobnost? Jer, u tom slučaju taj tko mu je potpisao lažnu invalidnost i lažnu trajnu nesposobost treba u zatvor, a možda i sam Fred. Fred je usto kao invalid dobio stan – invalidnosti se “odrekao”, stana nije, iako na njega nema pravo ako nema stupanj invalidnosti zbog kojeg ga je i dobio. A to su ipak puno bitnija pitanja od propusta u Ministarstvu, na koja odgovor vjerojatno nikad nećemo dobiti, jer prethodna vlada nikad nije pokazala volju da se takve stvari raščiste, a malo je vjerojatno da će i buduća.

Autor:

ZADNJE VIJESTI