Dusko Marusic/Pixsell

[EKSKLUZIVNO] Godinu dana čekaju isplatu mirovine, dobivaju ovrhe ili umiru, jer su podobnici stvorili kaos u HZMO!

Autor: Damir Kramarić

Da se država Hrvatska doslovce raspada, odnosno da puca po svim šavovima – zbog masovnog postavljanja politički podobnih, a nesposobnih kadrova i zbog razarajuće političke korupcije – pokazuje prestrašan primjer iz Pule, gdje umirovljenici masovno dobivaju ovrhe i blokade, jer na isplatu prve mirovine moraju čekati i po godinu dana od trenutka kada podnesu zahtjev za mirovinom!

I da se nismo i osobno uvjerili u istinitost ove priče, ne bismo vjerovali da je takva strahota moguća. Čak ni u Hrvatskoj. Nažalost, činjenice koje navodimo stvarne su i istinite.

Dakle, na tisuće građana Pule koji ispune uvjete za odlazak u mirovinu, nerijetko po 12 mjeseci pa i dulje, moraju čekati na rješenje Mirovinskog te na isplatu prve mirovine! Razlog tolikog čekanja je, kako tvrde korisnici, ali i djelatnici pulske podružnice HZMO, organizacijski kaos i sveopće rasulo u pulskom Mirovinskom.

Najstrašnije je to što umirovljenici – dok čekaju mirovinu, ostaju često bez ikakvih primanja pa i bez zdravstvenog osiguranja. Za taj raspad sistema, prema informacijama koje smo dobili, najodgovornija je Denis Lukež, predstojnica Ureda postavljena po političkoj liniji, a ne po stručnosti i kompetentnosti.

Ona je, tvrde zaposlenici, nekad najuspješniju i najučinkovitiju hrvatsku ispostavu HZMO-a srozala na najniže moguće grane. I statistički pokazatelji pokazuju da je u sedam godina podružnica Pula od najbrže i najbolje postala najgora i najsporija podružnica Mirovinskog u Hrvatskoj!

Denis Lukež imenovana je predstojnicom 2012. godine, kao kadar tada vladajuće Kukuriku koalicije. Mandat joj je istekao 2016. godine. No, nezadovoljni djelatnici pulskog HZMO, koji su se bezbroj puta obraćali nadležnima s molbom za pomoć, tvrde da je Denis Lukež produljen mandat nakon što je preko noći postala članicom HDZ-a (!) i to pred sam natječaj za izbor predstojnika područnog ureda u Puli, u travnju ove godine!

U dopisu zaposlenika HZMO iz Pule, kojega posjedujemo, stoji da su djelatnici tražili od vodstva Mirovinskog da postave prinudnog upravitelja te da se riješi loše rukovođenje, kako bi se područni ured Pula vratio na razinu na kojoj je bio prije sedam i više godina.

U dopisu zaposlenika stoji još da njima najviše smeta negativna atmosfera koju je pročelnica stvorila među djelatnicima, ali i među građanima koji ovise o radu ureda.

”Takvom kupovinom političke pozicije prvenstveno se „pljuje“ u lice svim građanima koji još uvijek vjeruju u demokraciju, vjeruju da žive u zemlji „jednakih mogućnosti“. Nameće se pitanje: U kakvo smo se društvo pretvorili? Društvo gdje su nepoštenje i nemoral poželjni, a sve istinske vrijednosti nepoželjne! Svjedoci smo da su se pojedinci zbog vlasti spremni odreći temeljnih moralnih ljudskih vrijednosti.  Svima takvima obraćamo se pitanjem: A gdje je nestao čovjek?“, stoji, između ostaloga, u pismu zaposlenika Područnog ureda HZMO iz Pule poslanog medijima.

Istražujući te navode, razgovarali smo s više građana Pule, koji su nam potvrdili da je stanje doista neizdrživo.

”Moja teta još je 2015. podnijela zahtjev za mirovinom, no do danas on nije riješen. Teta je u međuvremenu umrla i nije dočekala mirovinu. To znači da ćemo mi, njezina rodbina, na ostavinskoj potraživati zaostatke koja sirota žena nikada nije primila. Moja susjeda, nezaposlena udovica s troje djece je, pak, još u travnju podnijela zahtjev za obiteljsku mirovinu, no rješenje do danas nije dobila. Tek joj je određena akontacija u visini od tisuću kuna, a jako dobro znamo da je nemoguće (pre)živjeti s troje djece od tisuću kuna mjesečno. Stanje u Puli je neizdrživo”, ispričala nam je M. G. iz Pule (podaci poznati uredništvu).

Slične informacije dobili smo i od Predraga Demirovića, također iz Pule. On je, kaže, imao sreću da je uz pomoć svojih veza nakon tri mjeseca čekanja uspio dobiti tek izračun svoje buduće mirovine. No, on tvrdi da građani Pule na prvu mirovinu čekaju najčešće po sedam-osam mjeseci.

”Ne govore tim ljudima u Mirovinskom da postoji nesporni dio koji mogu primati, dok čekaju prvu mirovinu. Ljudi koji imaju kredit, ili su bolesni, često ne znaju kako platiti nagomilane obveze. Mnogi nemaju od koga posuditi, pa su očajni. Smiješno je da u takvoj situacije samo šefica Ureda ima šifru za izračun mirovina. Zašto ne da tu šifru i drugim djelatnicima? Neka im plati prekovremeno, pa neće biti tolike gužve i tolikog čekanja”, primjećuje Predrag Demirović.

I Miriam Kervatin, predsjednica udruge Blokirani, na svojoj je koži osjetila posljedice kaosa i neorganiziranosti Podružnice HZMO u Puli. Čelnica Blokiranih još je u veljači, naime, podnijela zahtjev za mirovinom, no do danas nije dobila ni rješenje, ni prvu mirovinu!

”Ljudi otvore zahtjev u Puli i na rješenje čekaju i do godine dana! Od čega moraju do tada živjeti – nepoznato je! Naravno da im slijede nove ovrhe za neplaćene režije, iskapčanje struje i tako dalje.

Je li to normalno? Po drugim je ispostavama uobičajeno riješiti problem u dva, tri mjeseca – što spada u normalan rok. Djelatnici u Puli optužuju novo vodstvo za nesposobnost i dobivanje funkcije po stranačkoj liniji!? Zaposlenicu su više puta anonimno prijavljivali načelnicu, no ona ima snažnu podršku u politici, ovog trenutka u HDZ-u. No, HDZ ili SDP, svejedno je. U Puli te Istri inače se kadrovira uz logističku podršku IDS-a”, ističe Miriam Kervatin.

I predsjednica Radničkog sindikata Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje Višnja Stanišić, upozoravala je na neodrživo stanje.

”Pritužbe zaposlenika u Puli odnosile su se na uvjete rada, na narušene međuljudske odnose, premali broj radnika, mobbing i drugo. Nažalost, pulski slučaj nije izoliran, situacija je slična u svim područnim službama i uredima HZMO-a. I to nas jako ljuti. Činjenica je da se u posljednjih osam godina broj zaposlenih u HZMO-u smanjio za više od 800 radnika, a manjak djelatnika najviše se osjeti na operativnim radnim mjestima. S druge strane imamo apsurdnu situaciju da u Zavodu, opet mislim na cijelu Hrvatsku, ima puno radnih mjesta na koja su postavljeni ljudi za koje se ne zna što stvarno rade. Plaće su katastrofalno male, pa smo u situaciji da isplatu mirovina, primjerice, u jednom područnom uredu održava jedan jedini radnik jer su svi drugi otišli na bolje plaćena radna mjesta. Zbog premalo ljudi u Hrvatskom Zavodu za mirovinsko osiguranje kvaliteta rada je u stalnom opadanju, a posla sve više. Pokušali smo s tužbama, ali sve su odbijene, pa čak i svjedočenja šefova da ljudi zaista rade iste poslove za različitu plaću, nije promijenilo presudu. Budući je ovaj sindikat tek počeo djelovati u PU Pula, nismo stigli pozvati inspekciju rada, no i to ćemo učiniti”, poručila je Stanišić.

Valja napomenuti da je redakcija Dnevno.hr u posjedu nekoliko dopisa koje su zaposlenici HZMO iz Pule slali Ivi Bulaji, v. d. ravnatelju Zavoda za mirovinsko osiguranje u Zagreb, u kojem ga više mjeseci za redom upozoravaju na velike zastoje u radu pulske podružnice te na katastrofalno stanje, zbog kojega stradavaju njihovi korisnici. No, nikakvih reakcija ne njihove dopise – nije bilo!

Zbog svega navedenog, zatražili smo hitno očitovanje predstojnice Ureda HZMO u Puli, Denis Lukež, ali i hitne odgovore na neugodna pitanja od središnjice HZMO u Zagrebu te od ministra rada i mirovinskoga sustava, Marka Pavića.

I predstojnicu Lukež i ministra Pavića upitali smo hoće li ponuditi ostavku te kada će to napokon učiniti, dok smo vodstvo HZMO upitali hoće li smijeniti Denis Lukež i zašto to već nisu učinili…

”Je li točna informacija da mnogi novi pulski umirovljenici moraju čekati od osam mjeseci do godinu dana na rješenje za mirovinu te na isplatu prve mirovine? Kako je to moguće, odnosno, tko će snositi odgovornost za to što mnogi od tih ljudi – ni krivi ni dužni – dobivaju ovrhe, blokiraju im račune jer nemaju odakle platiti režije i za hranu? Zašto se u pulskoj podružnici HZMO mora najdulje čekati na prvu mirovinu u cijeloj Hrvatskoj? Zašto predstojnica, gospođa Denis Lukež, pod hitno ne reagira zbog toga?

Je li točna informacija – koju su nam dali i ogorčeni umirovljenici, ali i zaposlenici HZMO Područnog ureda u Puli – da je u Puli stanje najgore u Hrvatskoj zbog narušenih međuljudskih odnosa, ali i zbog političkih imenovanja čelnih ljudi Područnog ureda, odnosno, zbog političkog imenovanja gospođe Denis Lukež na mjesto predstojnice? Kako je moguće da je Područni ured u Puli prije sedam godina bio u hrvatskom vrhu po brzini rješavanja prava na mirovinu, a da je danas najsporiji?

Je li stanje tako katastrofalno zato jer novo vodstvo Područnog ureda HZMO (Denis Lukež) zapošljava ljude po političkoj liniji, a ne po sposobnosti i kvaliteti? Je li točna informacija da je gospođa Denis Lukež postala predstojnica u Puli političkim kadroviranjam kao tadašnji kadar Kukuriku koalicije, a da je u međuvremenu prešla u HDZ te je zbog toga ponovno postavljena na tu poziciju, kao njihov kadar?  Hoće li predstojnica, Denis Lukež, podnijeti ostavku zbog sramotno dugog čekanja pulskih umirovljenika na rješenja o mirovini, ali i zbog brojnih ovrha i blokada ljudi koji za to nisu krivi, zbog njihovog gladovanja, ponižavanja i muka koje trpe – ne svojom krivnjom? Kada gospođa Lukež namjerava ponuditi ostavku?”, upitali smo predstojnicu Područnog ureda HZMO u Puli, a slična pitanja poslali smo na središnjicu HZMO u Zagrebu te ministru Marku Paviću.

Birokratski odgovor HZMO, u kojem nije odgovoreno gotovo niti na jedno postavljeno pitanje i od kojega čovjeka – koji zna kakvo je stvarno stanje – uhvati velika mučnina, prenosimo ovdje u cijelosti.

”Svi predmeti u Područnom uredzu HZMO-a u Puli rješavaju se u zakonskom roku prema redoslijedu i prioritetima. U pojedinim slučajevima moguća su odstupanja zbog objektivnih razloga, primjerice u predmetima u kojima se provodi postupak vještačenja radne sposobnosti ili je osiguranik radio u inozemstvu te je potrebno provjeriti staž kod inozemnog nositelja osiguranja, kada ažurnost ovisi o nositelju mirovinskog osiguranja države u kojoj je staž ostvaren. No, u tim predmetima, ako ima dovoljno hrvatskog staža, donose se privremena rješenja i određuje akontacija mirovine kako se korisnik ne bi našao u situacija da ostane bez ikakvih primanja.

Budući da je Zavod javna ustanova kojoj je cilj profesionalno, brzo i kvalitetno pružanje usluga svim svojim korisnicima, uz korištenje suvremene tehnologije i informatizacije, u skladu s propisima i općim aktima, svim područnim službama i uredima Zavoda radi poboljšanja poslovnih procesa redovito se daju smjernice o radu, provodi edugakcija radnika, pruža stručna pomoć i dr.

Predstojnica Područnog ureda u Puli imenovana je odlukom ravnatelja od 5. lipnja 2017. Nakon provedenog javnog natječaja objavljenog 19. travnja u Narodnim novinama, Jutarnjem listu i na internetskim stranicama HZZ-a i HZMO-a. Budući da je riječ o dugogodišnjoj radnici HZMO-a koja zadovoljava sve propisana uvjete, kompetencije za obavljanje poslova predstojnika nisu upitne”, stoji u odgovoru Odjela za odnose s javnošću HZMO-a.

Valja napomenuti da se nitko iz Ministarstva rada i mirovinskoga sustava nije udostojio odgovoriti na pitanja o ovoj prestrašnoj aferi, skandalu zbog kojega bi se resorni ministar u svakoj drugoj zemlji skrušeno ispričao cijeloj javnosti i odmah ponudio bezuvjetnu ostavku!

No, ne i u Hrvatskoj.

Autor: Damir Kramarić