Tomislav Miletic/PIXSELL
Tomislav Miletic/PIXSELL

Branka Valentić, šefica Hine, skupu ravnateljsku fotelju duguje Staziću, Antunovićki, Hrelji, Rori a ponajviše Papundeku!

Autor: DOVANI BROZ

Da se prije nekin 16 godina Branka Valentić nije susrela sa, sada već bivšim mužem, Duškom Valentićem, zasigurno nikada ne bi zasjela na poziciju ravnateljice Hine. Naime, bez Duška i njegovog vrhunskog poteza da ishodi kumstvo na njihovoj svadbi supruge bivšeg američkog veleposlanika, slučaj Branke Valentić zasigurno bi bio samo jedan od onih koji čine sivi hrvatski prosjek. Ona bi vjerojatno bila na burzi kao i svi oni koji se nisu u nekom trenutku uklopili u dominantni politički i društveni kupleraj. Ovako ona s pozicije ravnateljice i sa svojom isfriziranom biografijom svisoka može poručivati svima da je preporodila i profesionalizirala Hinu. Hrvatska ima ne samo političku nego ravnateljsku scenu točno onakvu kakvu indolentni građani ove zemlje, koji svi skupa plaćaju taj kupleraj i njegove aktere i akterice, i zaslužuje.

Kada je prošli saziv Sabora na mjesto ravnateljice Hine imenovao Branku Valentić s mandatom do siječnja 2017. godine nije to bilo veliko iznenađenje upućenima u izakulisnu političku trgovinu. Valentićka je na tu visoku poziciju izabrana nakon što je nekoliko godina provela na poziciji glasnogovrnice Hrvatske stranke umirovljenika gdje je uživala iznimnu bliskost s šefom HSU-a Silvanom Hreljom. Kako u Hrvatskoj na dobro plaćene sinekure o trošku poreznih obveznika uvijek dolaze samo politički instalirani kadrovi i to po principu vječne političke trgovine tako je nekako u tom trenutku i Hreljinim penzionerima dopalo kadroviranje, odnosno kao politički miraz, bila im je pripala državna hrvatska izvještajna agencija. No, na toj pozicji Valentićka nije imala snažno lobiranje samo HSU-a. Naime, u trenutku izbora bila je još uvijek u službenom braku s poznatim glumcem Duškom Valentićem, kojeg je proslavila uloga Papundeka u seriji Velo misto. Sam čin ulaska u bračne vode u rujnu 2000. taj je vremešni glumac pomno isplanirao, odnosno ispolitizirao. Tako je za kumu isprosio Lynne Montgomery, suprugu bivšeg američkog veleposlanika u Hrvatskoj Wiliama Montgomeryja s kojom se zbližio dok je glumio klauna njihovoj djeci u vrtu američkog veleposlanstva u Zagrebu. Naime, Duško je kao član Gavelle te kao prijatelj Rade Šerbedžije i član Šerbedžijinog slavnog brijunskog kruga, imao prigodu ući na mala vrata u svijet visokih diplomatskih krugova u hrvatskoj metropoli i te veze potom vješto koristiti u privatnom životu.

Nedodirljive persone

Za kuma svojoj izabranici Branki Juras, koja je tada bila bez posla, Duško je izabrao nedavno preminulog moćnog i bogatog zagrebačkog poduzetnika Jakova Jašu Bienenfelda. I Dušku i Branki bio je to drugi brak. Ona je iz prvog braka s HRT-ovim scenografom Igorom Jurasom imala dvije kćerke a on je imao skoro odraslu kćer Jelenu Valentić iz prvog braka sa Stelom Telebuh Stazić, šogoricom moćnog SDP-ovca Nenada Stazića.

U trenutku vjenčanja za Branku Juras Valentićeva prva supruga već je, kao supruga Darka Stazića, imala moćnu kazališnu ravnateljsku poziciju. Kako su krugovi kojima pripadaju vrlo moćni i utjecajnu u medijskom i političkom smislu malo je novinskih tekstova koji propitkuju nedodirljive persone iz tog kruga. No, iz jednog takvog teksta možemo doznati kako funkcionira to privatno-kazališno-političko bratstvo i jedinstvo u kojem je bivši suprug aktualne ravnateljice Hine bio dobro pozicioniran. Citirat ćemo tekst redateljice Snježane Banović iz travnja 2014. godine. Na početku Banovićka navodi sljedeće:”Ministarstvo kulture objavilo je napokon rezultate natječaja za Javne potrebe u kulturi RH i time mnoge razočaralo, neke s pravom razbjesnilo. Ove godine kasnilo se s objavom kao nikad dosad, rezovi su brojni, objašnjenja slabašna, no osim rezova mogu se uočiti i neka iznenađujuće visoka povišenja. Nemalo iznenađenje u javnosti izazvalo je višestruko povećanje subvencije privatnom festivalu Ulysses Theatre na čijem su umjetničkom čelu glumački velikan Rade Šerbedžija i vrijedna redateljica Lenka Udovički”. Banovićka u dijelu tekstu opisuje privatno-poslovne odnose glavnih aktera: “No, sve od 2002. godine, bez obzira na to što nisu službeno upisani u organizaciju festivala, uz Ljuštinu – producenta, kao suradnici u logistici prisutni su, uz njegove zaposlenike iz Kerempuha, i njegovi najbliži ljudi: Nenad Stazić, zastupnik pa potpredsjednik Hrvatskog sabora, na Brijunima zadužen za smještaj umjetnika i gostiju; njegov brat Darko Stazić, dugogodišnji ravnatelj Dramskog kazališta Gavella (ujedno i vjenčani kum Duška Ljuštine), zadužen za vrlo važan festivalski post – šank festivala. Naravno, kao neizbježan ukras, tu je i supruga Darkova, a šogorica Nenadova, Stela Telebuh Stazić, kuma Duška Ljuštine, bivša kozmetičarka i do nekidan poslovna ravnateljica HNK-a u Zagrebu, sada šefica marketinga istoga kazališta. Ondje je zadužena za animiranje i lobiranje onih esdepeovaca i esdepeovki koji vole ugodne ljetne trenutke (valjda nakon tako teških političkih bitaka tijekom godine) kratiti upravo na Brijunima.

Utjecaj brijunskog kruga

Pogledamo li to šaroliko obiteljsko-kumsko-prijateljsko društvo kroz shematsku prizmu, nametnut će se piramida specifičnog «javno-privatnog partnerstva» na hrvatski način: producent jednog od najskupljih hrvatskih festivala zapravo je ravnatelj javnog kazališta, osoba zadužena za raspoređivanje po sobama (1 euro za noć) zastupnik je Hrvatskog sabora, upravitelj šanka ravnatelj je drugoga javnog kazališta dok se marketingom bavi zaposlenica središnjega hrvatskog kazališta” zaključuje Banovićka.
Ako znamo koliki je utjecaj brijunskog kruga okupljenog oko Šerbedžije na vrh SDP-a onda je samim tim jasno kako je Duško Valentić, uspio u godinama koje slijede transformirati svoju izabanicu od nezaposlene osobe u ravnateljicu državne agencije. Na potporu bivše supruge i njezinog moćnog Stazić klana također je mogao računati jer se njihova kćerka Jelena još školovala pa je oboma bio zajednički interes da nova bračna družica koja u bračne vode unosi i dvije male kćeri ima siguran i stabilan izvor prihoda.
Tako je Branka Juras, friško Valentić, najprije zahvaljujući moćnoj SDP-ovki, tada na funkciji ministrice obrane Željki Antunović, najprije uhljebljena u državnom Vjesniku. Kako nije imala fakultetsku diplomu ostaje nejasno kako je uspjela dobiti posao novinarke. Ispočetka je objavljivala kolumnu “Sunce mamino” u kojima je opisivala zgode i nezgode odrastanja svojih kćeri a potom je malo pomalo postala i saborska izvjestiteljica. Kasnije će tu zbirku crtica iz Vjesnika pretočiti u knjižicu pod nazivom “Dnevnik jedne mame” kojoj je Duško osigurao čitalačku poziciju u frizerskim salonima Estetic Uveme.

Nenad Stazić i Željka Antunović strateška potpora ravnateljici Hine Branki Valenitić

U Saboru je mogla računati na stratešku potporu Nenada Stazića, a izvan Sabora na Antunovićku koja je skupa s mužem zaplesala kao uzvanica na famoznoj svadbi Juras- Valentić. Gledajući retrospektivno Dušku Valentiću bi zbilja za taj događaj trebala biti dodijeljena titula redatelja godine jer je izborom kume Lynne Montgomery pokazao kako je apsolvirao duh zagrebačke i hrvatske političko-javno-diplomatske baruštine. Naime, kako je svadba bila objavljena na najvažnijim stranicama društvene kronike, sam čin vjenčanja lansirao je novopečeni par u medijsko-političku orbitu nakon kojeg više ništa nije bilo isto kao prije toga. Zapravo je Papundek tom svadbom utro put na ravnateljsku poziciju svojoj izabranici. Vjerojatno u tom trenutku nije ni slutio da će ga njegova 18 godina mlađa izabranica, 12 godina poslije, kada iscrpi sve njegove resurse i pronađe nove patrone na političkoj sceni, hladnokrvo “iskrcati” iz bračne ložnice.
U usponu na medijskoj sceni, tada još samo apsolventici hrvatskog jezika i književnosti, Branki Valentić pomogla je i okolnost da je Duškova kćer iz prvog braka u međuvremenu postala značajna novinarska karika u medijskom sustavu EPH. Naime, Jelena Valentić nije samo postala novinarka i urednica u moćnoj medijskoj kući nego se i privatno zbližila sa sinom Ninoslava Pavića, pa je tako postavši djevojkom gazdinog starijeg sina Mirana Pavića, mogla i s te pozicije osiguravati da nema neželjenih komentara na novu supruga svoga oca koja je strelovito jurišala s nižih novinarskih pozicija k ravnateljskoj fotelji.

Privatno krevetne veze

U međuvremenu, tijekom braka s Duškom Valentićem, i starija Brankina kćerka Dora Juras počela je osvajati medijski prostor najprije kao djevojka bivšeg dečka Ive Majoli, Mare Srezovića, sina poznatog zagrebačkog ugostitelja Vlahe Srezovića, a potom kao novinarka. U međuvremenu se udala pa sada priče o uspješno uređenom stanu, putovanjima i slično ravnateljičine kćeri Dore Juras Pivac možemo pratiti na medijskim lifestyle stranicama.
Tako je priča o usponu Brake Juras transformirane u Branku Gabrielu Valentić vrlo ilustrativna priča o usponu na hrvatski način. Naime, u podlozi njezine službene biografije, koja je priložena uz njezinu kandidaturu za ravnateljicu Hine, izostavljeni su zapravo svi bitni elementi koji su nju kvalificirali za tu dobro plaćenu poziciju. Naime, Valentićka, koja je Duškovo prezime nakon rastave zadržala, kako kaže iz čiste lijenosti, nije profesionalnom izvrsnošću dospjela na tu ravnateljsku poziciju. Ona je tamo dospjela isključivo zahvaljujući privatnim i krevetnim vezama koje su prethodile toj poziciji i s koje u doba vladavine HDZ-a (Domoljubne koalicije) i Mosta nije ni skinuta tako da će mandat očito dočekati do kraja.

Ljubav s časnikom OVK

Upućeni tvrde kako je njezin, već prvi honorarni posao, za ugaslu Panoramu obilježen skandalom. Naime, ona se u vrijeme prvog braka bila zbližila sa svojim tadašnjim šefom Andrejom Rorom koji će godinama poslije plivati kao HDZ-ov medijski strateg. Nakon raspada braka s Jurasom ali i krahu veze s Rorom aktualna ravnateljica Hine imala je burno razdoblje do ulaska u brak s Valentićem. Naime, radila je za opskurni tabloid obavještajnog podzemlja, Imperijal pa se tako našla na popisu prisluškivanih novinara Tuđmanova režima skupa s danas najpoznatijom ikonom desnog novinarstva Velimirom Bujancem ali i sadašnjom urednicom Storyja Zrinkom Ferinom. Potom joj je prijateljstvo s novinarkom Dijanom Redžepi omogućilo novi ljubavni početak s nekim časnikom kosovskog OVK koji je u Zagrebu trošio novac namijenjen za naoružanje tada još nepriznatog Kosova. No, ta je veza propala a iza nje su samo ostali astronomski računi redakciji Svijeta u koj je tada Valentićka bila angažirana.Potom je honorarčila, službeno za sitan novac, na HRT-u u redakciji kod Gorana Milića koji je u fušu davao prostor i HRT-ovu infrastrukturu glasovitom iscjelitelji bleferu Braci sa Srebrenjaka (Josipu Grbavcu).

Braco sa Srebrenjaka Valentićku vodio na putovanja po bijelom svijetu

Tako je aktualna ravnateljica Hine imala prigodu zbližiti se s Bracom koji ju je vodio i na putovanju po Zapadnoj Europi. Valentićkin je zadatak, koji naravno nije ispisala u svojoj službenoj biografiji kada se predstavljala zastupnicima u Saboru, bio da opisuje impresije s Bracinih skupih putešestvija do podanika s naglascima na njega kao inkarnaciju “Boga Sunca”. Dakle, Valentićka je prije nego što je postala ravnateljica Hine bila neka vrsta ghost writera-pisac iz sjene Brace sa Srebrnjaka što joj je jasno bilo neusporedino bolje plaćeno nego posao koji je obavljala javno. No, kao što nas Bracin poučak uči, odnosno dokazuje, da je ljudska glupost neograničena, tako nas i Valentićkin poučak uči da je Hrvatska društvena scena kontaminirana do te mjere da je jedino krevetno-bračni faktor postojan i siguran znak uzleta na istoj. Naime, da se prije nekin 16 godina Valentićka nije susrela sa sada već bivšim mužem Duškom Valentićem, zasigurno nikada ne bi zasjela na poziciju ravnateljice Hine premda ju je na tu vrhunsku poziciju nominalno dovela bliskost sa Silvanom Hreljom čelnikom HSU-a. Naime, bez Duška i njegovog vrhunskog poteza da ishodi kumstvo na njihovoj svadbi supruge bivšeg američkog veleposlanika, slučaj Branke Juras zasigurno bi bio samo jedan od onih koji čine sivi hrvatski prosjek. Ona bi vjerojatno bila na burzi kao i svi oni koji se nisu u nekom trenutku uklopili u dominantni politički i društveni kupleraj. Ovako ona s pozicije ravnateljice i sa svojom isfriziranom biografijom svisoka može poručivati svima da je preporodila i profesionalizirala Hinu. Hrvatska ima ne samo političku nego ravnateljsku scenu točno onakvu kakvu indolentni građani ove zemlje, koji svi skupa plaćaju taj kupleraj i njegove aktere i akterice, i zaslužuje.

Autor: DOVANI BROZ

ZADNJE VIJESTI