Dusko Jaramaz/PIXSELL
Dusko Jaramaz/PIXSELL

BRANITELJ PORUČIO: Što je Thompson u glazbi, to je Sedlar u filmu

Autor: dnevno.hr

Što se imamo sramiti onoga što se pjevalo 1991., tijekom godine kad se najviše ginulo za slobodnu, samostalnu i neovisnu hrvatsku državu?

Predsjednik Udruge hrvatskih branitelja Domovinskog rata 91. Mladen Pavković uputio je otvoreno pismo u kojem kaže kako su u Hrvatskoj danas najviše na meti pjevač Marko Perković Thompson i redatelj Jakov Sedlar.Thompson zbog toga što pjeva o domovini, a Sedlar zbog filmova u kojima na otvoren i jasan način prikazuje istinitu hrvatsku povijest.

Njegovo pismo prenosimo u cijelosti:

”U Hrvatskoj su danas poglavito na meti: pjevač i skladatelj Marko Perković Thompson i redatelj Jakov Sedlar. Prvi zbog toga što pjeva o domovini, obitelji i ljubavi, a drugi što neprestano „provocira“ dokumentarnim i inim filmovima u kojima na otvoren i jasan način, bez „fige u džepu“, prikazuje istinitu hrvatsku povijest.

Još u vrijeme hrvatskog obrambenog Domovinskoga rata, Thompson je skladao i pjevao „Bojnu Čavoglave“, koja počinje riječima – „Za dom-spremni“. Pjesma je imala iznimnu vrijednost u smislu podizanja morala hrvatskih branitelja i puno je značila Hrvatima koji su živjeli pod prijetnjom srpskih agresora. Tekst govori o obrani od agresije Srba, a u stihovima se poručuje da će braniti svoju Domovinu (Hrvatsku) i svoje rodno selo Čavoglave.

Prvi put je javno izvedena na Hrvatskom radiju Split, 31. prosinca 1991., a nakon toga s tom pjesmom snimljen je i video spot koji je prvi put pušten na Otvorenoj televiziji.

Takva vrsta (domoljubne) glazbe nikome nije smetala, osim ekstremnim ljevičarima, sve do prerane smrti dr. Franje Tuđmana. A po uzoru na „Bojnu Čavoglave“, osobito u vrijeme obrane od agresora, nastale su i druge pjesme sličnih tekstova i melodije. Ali, veliku većinu njih naprosto je „odnijela magla“, pa se više ne mogu čuti ni prigodom obilježavanja datuma i obljetnica kao što je primjerice Dan pobjede, domovinske zahvalnosti i Dan hrvatskih branitelja.

Zahvaljujući iznimnoj upornosti i velikoj popularnost Marka Perkovića Thompsona to je jedna od rijetkih domoljubnih pjesama koju na njegovim gala-koncertima mogu uživo čuti na desetine tisuća ljudi, a koja nas vraća u dane ponosa i slave, i za koju znamo tko joj je autor i tko je izvodi. Naime, osim te mega-popularne pjesme ponekad se može čuti i „Mi smo garda Hrvatska“, a naravno još i neke druge, osobito o Vukovaru. Nu, ako bi pitali tko je autor pjesme „Mi smo garda Hrvatska“, koja je također nastala 1991. malo bi tko točno odgovorio, tim više što se ova pjesma danas manje-više isključivo izvodi kao koračnica, i prigodom svih dolazaka i odlazaka stranih i inih državnika na Pantovčaku. Dakle, autor te pjesme je Mladen Kvesić! Ali, njegovo ime je na žalost – prešućeno i marginalizirano, iako ovaj darovit i iznad svega skroman čovjek, skladatelj i pjevač (koji očito nema talenta za „guranje“) zaslužuje da mu se organizira i samostalni nastup, ako nigdje drugdje, a ono u zagrebačkoj Koncertnoj dvorani „Vatroslava Lisinskog“.

Ali, Hrvati ko Hrvati. Jedan dio (ne baš mali) najradije bi zaboravio svoju prošlost, kao da se život isključivo sastoji samo od budućnosti.

Što se imamo sramiti onoga što se pjevalo 1991., tijekom godine kad se najviše ginulo za slobodnu, samostalnu i neovisnu hrvatsku državu? Zbog čega danas toliko smeta „Bojna Čavoglave“, a ne smetaju pjesme u kojima se uzdiže droga, alkohol i štošta drugo što nije svojstveno, recimo, kršćanima? Mi smo očito narod koji bi prigodom svakih izbora odmah promijenio i svoju povijest. Tako se bez problema na raznim skupovima ekstremnih ljevičara izvode pjesme u kojima se i dalje pjevaju ode Josipu Brozu Titu, jednim od najvećih komunističkih i inih zločinaca, dok se s onima s kojima smo pobjeđivali u Domovinskome ratu svim silama nastoji „obrisati pod“.

E, gospodo i gospođe, drugovi i drugarice, ne može to tako!

Nu, u hrvatskoj povijesti malo je redatelja kao što je Jakov Sedlar. I njega neprestano žele baciti u ropotarnicu. Blate ga i pljuju gdje god stignu. Što je Thompson u glazbi, to je Serdar u (dokumentarnom) filmu!

Njegovi problemi osobito su postali teški kad je snimio i prikazao „Četverored“ i „Gospu“. Takve igrane filmove, koji govore o patnjama Hrvata u Bleiburgu i svemu onome što se događalo i događa u svetištu Međugorje, mjestu molitve i pomirenja, ni danas se nitko ne usudi snimiti. Nu, nakon toga ovaj čuveni redatelj i također veliki čovjek snimio je i brojne dokumentarne filmove, ali svi oni od reda govore o hrvatskoj povijesti i njezinim junacima. Uvijek, pazite sad ovo, jednim te istim (sic!) novinskim i inim „kroničarima“ smeta to Sedlarovo domoljublje, pa kad se samo pojavi najava za neki njegov novi projekt oni skaču kao da su se nabili na kolac.

Sad ga skupina bivših partizana i tuži, jer im se ne dopada dokumentarni film o Jasenovcu. Odličnog scenaristu Hrvoje Hitreca zasad ne diraju, iako je on, pa i književnik Ivan Aralica i te kako zaslužan za sve dobro što nam je ovaj čovjek podario.

Njegovi filmovi, ali i kazališne predstave prikazuju se u mnogim europskim i svjetskim kinima i teatrima, dobivaju najviše ocjene, ali to ove domaće „bube švabe“ očito ne zanima.

Ovih dana, u jeku predizborne kampanje, često se čuje, pa i od ekstremno lijevih političara (sic!) svega i svačega protiv Republike Srbije i njihova rukovodstva. Nu, Sedlar već godinama putem svojih umjetničkih projekata nastoji, prije svega, istinito, bez dlake na jeziku, prikazati borbu Hrvata za svoju Domovinu, koja izgleda još uvijek nije u potpunosti dovršena. On za svoje vrijedne filmove ne može dobiti financijsku i inu potporu od hrvatskih državnih institucija. Nije on Milorad Pupovac! Tom i takvom Srbinu po zanimanju, hrvatski porezni obveznici plaćaju (da ti pamet stane) i njegovu dugogodišnju borbu protiv svega što hrvatski – diše!

„Od vremena još od Krista/ nova lica, scena ista/ vražje sile se trude/ da nas ne bude!“- i tako među ostalim pjeva Thompson u pjesmi „E, moj narode“. Poslušajte i sve će vam biti jasno!”, stoji u pismu.

Autor: dnevno.hr

ZADNJE VIJESTI