Goran Stanzl/PIXSELL
Goran Stanzl/PIXSELL

Agencija množi i napuhuje, Mamić časti, dijeli i zamračuje!

Autor: Krešimir TURČIN / 7Dnevno / 30. rujna 2016.

Najveći novac, gotovo pola svoga godišnjega prometa,  kao i najsuspektnija poslovanja, Ban tours ostvaruje u poslu sa svojim nogometnim partnerima koje mu je sve do jednoga osigurao Zdravko Mamić. Samo pružanjem usluga Hrvatskom nogometnom savezu ostvaruje godišnje između 20 i 25 milijuna kuna

Posljednje dvije-tri godine koorporativni mediji slave Ban tours kao jednu od naših vodećih turističkih kompanija, posebno kao tržišnoga lidera u organizaciji sportskih i poslovnih putovanja, pišu o njezinom uzletu, rastu, akvizicijama, restrukturiranju, ulaganjima…, sve sami superlativi ispisani u svilenim rukavicama. Pritom, međutim, nitko javno ne propitkuje drugu stranu medalje uspjeha danas visokopozicionirane turističke agencije koju je Željko Marković, i današnji njezin vlasnik, osnovao još 1994. godine. A na drugoj strani medalje piše: klijentelizam, izravne pogodbe, krivotvorenje troškovnika agencijskih usluga za natječaje po javnoj nabavi, izvlačenje novca preko prenapuhanih cijena usluga za sebe i partnere koji agenciji osiguravaju kontinuirane i unosne aranžmane, povlaštena pozicija na tržištu u odnosu na konkurenciju… No, kako narod kaže, vrč ide na vodu dok se ne razbije, pa je tako prekipjelo vlasnicima mnogih drugih agencija koji godinama već potiho među sobom rogobore o poslovanju na rubu kriminala Ban toursa te su nadležnima prijavili nelojalnog konkurenta.

U tijeku istraga protiv gazde i agencije

Prema informacijama iz visokih policijskih izvora saznajemo da se provodi istraga o poslovanju eminentne agencije i njezinoga gazde. Konkurenciju, ali i istražitelje posebno bode u oči da Ban tours izravnom pogodbom godinama praktički drži monopol na kurentnom tržištu tzv. sportskih putovanja, a koje im je osigurao Zdravko Mamić. Pa je Ban tours godinama već ekskluzivni partner svih Mamićevih ekspozitura, Hrvatskog nogometnog saveza, Dinama, Lokomotive i Rijeke, a donedavno je bio i partner Rukometnog saveza te Rukometnog kluba Zagreb u kojemu sve krucijalne poteze vuče više od dva i pol desetljeća tihi, ali sveprisutni Zoran Gobac, također Mamićev sportski prijatelj i poslovni partner. Kažu da je upravo Zoran Gobac preko svojih utjecajnih veza omogućio Markovićevom Ban toursu jedan od najisplativijih poslova – ulazak na Hrvatsku radio televiziju. Istina, HRT je naoko učinio sve prema propisima, prema Zakonu o javnoj nabavi raspisao je natječaj za najpovoljnije usluge putničkih agencija. Na natječaju je kao najjeftiniji ponuđač prošao Markovićev Ban tours, što i nije bio problem kad je navodio nerealno niske cijene, pa ćete tako prema njegovim tablicama u Dubrovniku usred ljetne sezone noćiti za 400 kuna, u Puli za 300, a u Rovinju u jesenskim i zimskim mjesecima za 180 kuna. Mo’š mislit…

Lukrativni posao s HRT-om, cijene naglo skočile…

„Kad je došlo vrijeme da se realiziraju Ban toursovi aranžmani za HRT, odjednom je cijena noćenja bila višestruko viša nego što je bila prikazana u tablicama koje su odlučivale o odabiru najjeftinije agencije kojoj će dopasti unosan posao. Naravno da se Ban tours nije mogao držati ponuđenih cijena, jer takve cijene ne postoje nigdje na kugli zemaljskoj. Dakle, lažirali su tablice, odnosno podatke, što je zapravo čisti kriminal za koji nije kriv samo Željko Marković tj. njegova agencija, nego je jednako odgovorna i kriva i druga strana, u ovom slučaju Hrvatska radio televizija“, govori nam naš sugovornik, djelatnik HRT-a.

A što za jednu turističku agenciju znači lukrativni ugovor s javnim mastodontom poput HRT-a najbolje svjedoče brojke: prvih godina suradnja s HRT-om  Ban toursu je osigurala između 15 i 20 milijuna kuna godišnjega prometa, sada je između 10 i 15 milijuna kuna, što je i te kako veliki promet za turističku djelatnost. Usporedbe radi, 90 posto svih putničkih agencija iz ukupnog poslovanja u jednoj godini nema toliki promet koliko Ban tours ima samo od ugovornog posla s Hrvatskom radio televizijom.„Preko svojih sportskih partnera, ponajprije Zdravka Mamića, Ban tours je počeo poslovati i s Gradom Zagrebom. Otkad u Gradu postoji javna nabava za usluge putničkih agencija, Ban tours je tvrtka koja uvijek pobjeđuje na natječajima i u njezinu je aranžmanu organizacija svih putovanja gradskih službenika, kupnja aviokarata i noćenja u zemlji i svijetu. Procijenjena vrijednost koju Ban tours ostvaruje od posla s Gradom Zagrebom je oko dva, dva i pol milijuna kuna godišnje“, govori naš sugovornik.

Najsumnjiviju lovu Ban tours vrti u nogometu

Najveći novac, kao i najsuspektnija poslovanja, Ban tours ostvaruje u nogometu koji i dalje u Hrvatskoj ostaje neistražena siva zona nezakonita poslovanja. Kao ugovorni klijent Hrvatskog nogometnog saveza, Dinama, Lokomotive i Rijeke, Ban toursu samo posao s nogometnim partnerima donosi pola godišnjega prometa. Samo pružanjem usluga Hrvatskom nogometnom savezu ostvaruje godišnje između 20 i 25 milijuna kuna, pa je vrlo neprilično, pa i sumnjivo, da Ban tours sponzorira u novcu HNS sa samo 150.000 kuna godišnje. Primjerice, Todorićev Atlas za mnogo manji opseg posla i ostvareni promet sponzorira u novcu Hrvatski olimpijski odbor s milijun kuna godišnje.

Iza cijele te divne priče savezništva nogometa i Ban toursa stoji Zdravko Mamić. U toj sferi ne odlučuju ni tržište ni cijena, nego jedino i isključivo veza Željka Markovića i Zdravka Mamića. Udruge kao što su sportski savezi i klubovi ne moraju se držati Zakona o javnoj nabavi i raspisivati natječaje, ne moraju čak uzimati u obzir ni drugu ili treću ponudu – i to je legitimno ako iz cijeloga netransparentnoga posla netko ne izvlači novac i plaća za svoju povlaštenu poziciju na tržištu, a u što se opravdano sumnja kad su u pitanju odnosi Ban toursa i njegovih nogometnih partnera. E, onda se tu radi o kriminalu. Ban tours u današnje doba tržišta i konkurencije posluje kao da je sam na svijetu! Nije li sumnjivo da Ban tours već godinama organizira najskuplja sportska putovanja, gotovo dva puta skuplja od konkurencije? Evo samo nedavnoga primjera: za jednodnevni aranžman na Europsko nogometno prvenstvo na utakmicu hrvatske reprezentacije agencije Kompas i Speranza imale su cijenu 4000 kuna (avionska karta, transferi i ulaznica za utakmicu), dok je Ban toursov jednodnevni aranžaman koštao 7000 kuna. Okej, Ban tours je u svom aranžmanu ponudio i ručak. Ali, molim vas lijepo, kakav je to ručak za 3000 kuna!

Uostalom, naš je tjednik još prije dvije godine pisao kako su Ban tours i HNS za nevjerojatnih 440.000 eura prenapuhali ekspediciju u Brazil. U charter letu za Brazil bilo je 220 putnika. Jedan aranžman stajao je HNS 40-ak tisuća kuna. Međutim, nakon povratka iz Brazila brojni su se dužnosnici žalili da hoteli od četiri zvjezdice ne stoje baš onoliko koliko je to prikazao HNS. Osim toga, većina dužnosnika bila je smještena u dvokrevetne sobe, što dodatno pojeftinjuje aranžman. Letilo se Air Tahitijem, što je kod nekih izazvalo strah, a kod drugih i dodatne sumnje da je netko “omastio brk”. Zbog toga su mnogi odmah posumnjali u mutni deal između vlasnika Ban toursa Željka Markovića i gramzivoga predsjednika HNS-a Davora Šukera. Prema insajderskoj računici, aranžman za Brazil po osobi je precijenjen za otprilike 2000 eura, puta 220 osoba i dolazimo do viška od 440.000 eura! Tko je i kako podijelio taj novac nikad se neće saznati.

Slično se napuhuju i cijene Ban toursovih aranžmana za gostovanja Dinama u Ligi prvaka. Kao prvo treba znati da se troškovi Dinamovih gostovanja (avion + noćenja) čak i u najprofitabilnijoj ligi na svijetu plaćaju iz proračuna. Groteskno, ali istinito. Prema troškovniku Zagrebačkog sportskog saveza koji razdjeljuje klubovima proračunski novac, na putovanja u inozemstvo trebalo bi se letjeti redovnom linijom, ali klubovi, osobito Dinamo, uvijek iz praktičnih razloga unajmljuju chartere izravnom pogodbom sa svojim partnerom, tj. Ban toursom. Ne znamo plaća li Dinamo razliku između cijene redovnim letom i charterom ili se, što je ipak izglednije, sve na kraju ipak naplati iz proračunskog novca. Znamo, međutim, da je klub ne jednom prodavao već naplaćene aranžmane. Dakle, Grad ti plati avion, a ti onda praviš privatne aranžmane koje naplaćuješ za svoj džep ili častiš odlaskom u Pariz, Amsterdam, Madrid… suce, poslovne partnere, policijske načelnike, novinare, sponzore, prijateljice, kumove…

Siguran na krilima partnerstva s Mamićem

Nogometni aranžmani u režiji Zdravka Mamića za Ban tours su posao s najmanje rizika, jer mu je uvijek osiguran pun zrakoplov, što je i najdelikatniji i najskuplji dio putničkoga biznisa. Na krilima partnerstva s Mamićem, Željko Marković i njegov Ban tours vinuli su se visoko na ljestvici među tour operaterima, pa su se napokon iz neugledne „špelunke“ na Kaptolu prošle godine spustili u Donji grad, na ugao Zrinjevca i Praške ulice gdje agencija zauzima dvije etaže povlaštenoga gradskoga prostora. Najam prostora te veličine na  reprezentativnoj gradskoj lokacija stajao bi prema tržišnoj cijeni oko 50.000 kuna mjesečno. Do zaključenja broja nismo uspjeli saznati plaća li i koliko Željko Marković za najam Gradu Zagrebu. Ali, saznali smo da u takav prostor na tako ekskluzivnoj gradskog adresi nitko ne može ući bez izričitog dopuštenja Milana Bandića. Nitko, osim uskočkih istražitelja!

Autor: Krešimir TURČIN / 7Dnevno / 30. rujna 2016.

ZADNJE VIJESTI