Goran Kovacic/PIXSELL
Goran Kovacic/PIXSELL

PROMETNI STRUČNJAK ANALIZIRA TEŠKU NESREĆU U RIJECI: Smrtni je ishod posljedica i nerazumne fiskalne politike prema novim, sigurnim vozilima

Autor: Željko Marušić, prometni stručnjak

Tragična nesreća do koje je došlo u srijedu, nešto prije 6 sati, na području Rijeke, primjer je koji bi, temeljitom sustavnom analizom, iznjedrio niz korisnih zaključaka i potakao bitna unapređenja, ne samo u prometnom sustavu.

Kad prometni sustav postane uređen u svim segmentima, u ‘Ministarstvu pomorstva, prometa i …’, ili kako se tada već bude zvalo, sustavno će se analizirati svaka tragična prometna nesreća. Na poukama, promjenama i unapređenjima proizašlim iz analiza, temelji se unapređenje sigurnosti prometa u svim uređenim državama.
Ali, već sada mogli bi se zapitati zbog čega je na našim asfaltiranim prometnicama, koje su temeljnom izvedbom, usprkos uočenim manjkavostima, u prosjeku EU-a (državna cesta D1 temeljitim je rekonstrukcijama u proteklih 25 godina podignuta iznad EU prosjeka za takve prometnice, a imamo i najmlađu mrežu autocesta) smrtnost upola veća. Prosjek Europske unije je 51 poginulih godišnje na milijun stanovnika, a kod nas 78.

Tragična nesreća do koje je došlo u srijedu, nešto prije 6 sati, na području Rijeke, primjer je koji bi, temeljitom sustavnom analizom, iznjedrio niz korisnih zaključaka i potakao bitna unapređenja, ne samo u prometnom sustavu.
Da je riječ o uređenoj državi, koja vodi računa o interesima svih građana, rizik ekstremnog umora nakon rada, kad se sjeda za volan pri povratku kući, bio bi znatno manji. Vodilo bi se računa o najtežim radnim uvjetima, poput noćnog konobarenja…

Usto, svaka bi uređena i pametna država poticala i olakšavala kupnju novih vozila. Za to bi se posebice zalagali u resornom ministarstvu, jer autoindustrija već sada nudi gotovo sva bitna rješenja za spas u konkretnoj situaciji. Zamislite da je nesretnica, umjesto u Fiat Uno, u sadašnjem prometu tipičan ‘mrtvački kovčeg na kotačima’, sjela u suvremeni auto niže ili kompaktne klase.
Sustav ‘Lane Departure Warning’, vibracijama i zvukom, upozorio bi na nenamjerno napuštanje vozne trake, što je prvi znak umora. Skuplje verzije imaju i ‘Driver Alert System’, koji optički prati frekvenciju i položaj očnih kapaka, koji bi po potrebi reagirao i ranije, jer neki vozači prije sna zadržavaju voznu traku.

Ako to ne bi vozača potaklo da korigira putanju i smanji brzinu te bi se vozilo nastavilo zanositi u suprotnu traku ususret nadolazećem kamionu, aktivirao bi se ‘Autonomous Emergency Braking’, sustav autonomnog hitnog kočenja, koji postaje standard u novim vozilima. Upravljački modul, na temelju brzine vozila i radarski izmjerene udaljenosti od prepreke (pješaka, vozila, ograde…), aktivirao bi autonomno kočenje, sa 50% maksimalnog intenziteta.
Efekt naglog kočenja i zvučni signal alarmirali bi vozača, koji bi pojačanjem kočenja i skretanjem pokušao izbjeći sudar. Ako bi, usprkos svemu, on bio neizbježan, u automobilu s pet zvjezdica za sigurnost po Euro-NCAP standardu, za kakva pametne države daju beneficije pri kupnji i korištenju, zlosretna bi vozačica, ne samo preživjela, nego vjerojatno prošla bez ozbiljnije ozljede.

Autor: Željko Marušić, prometni stručnjak

VEZANE VIJESTI

ZADNJE VIJESTI