TESLI PRIJETI SLOM: Rekordni gubitci i masovni otkazi!

Autor: Marcel Holjevac

U srijedu je objavljeno da je kompanija Tesla ostvarila rekordan gubitak u trećem tromjesečju 2017, čak 619 milijuna dolara. Gotovo dvostruko od prethodnog kvartala, kad je gubitak bio “samo” 337 milijuna. To je okruglo milijardu dolara gubitka samo u zadnjih pola godine.

O problemima s kojima se suočava Tesla motors pisali smo još u srpnju: Tada je Musk uz veliku pompu lansirao novi model, “3”, koji je nakon 14 godina poslovanja s gubicima konačno trebao, po prvi put u povijesti kompanije, donijeti dobit na kraju iduće, 2018. godine.

Slom dionica Tesle uoči lansiranja novog modela

Dionica je tada pala s 383 na samo 308 dolara u samo dva tjedna, no Elon Musk je uspio umiriti ulagače novim spektakularnim obećanjima i pričom o čak pola milijuna prednarudžbi za model 3 te zaustaviti dalji pad. No, tromjesečje je prošlo, a umjesto obećanih 1.500 automobila, u Tesli su od prve isporuke 30 komada u srpnju do kraja rujna uspjeli isporučiti samo njih – 260. A problem je što je do sad proizvodnja modela 3, po planovima, već ovog mjeseca trebala dosegnuti 5.000 komada, dok je plan za iduću godinu bio još osjetno ambiciozniji. Pola milijuna auta godišnje! 10.000 tjedno! Trenutno, proizvodnja je u stotinama komada mjesečno, ne u tisućama tjedno.

Rezultat je za sad – rekordni gubitak,  preko tri dolara po dionici (prilagođeno, nešto manje). Kad je to objavljeno, dionica je ponovo pala za 5% samo tijekom jučerašnjeg dana. Od srijede ujutro do trenutka pisanja ovog teksta, u četvrtak, dionica Tesle je pala s 321 na 296 dolara, odnosno za preko 9%! Brže nego što model S ubrzava, reklo bi se. To je već zona koja prijeti raspadom sistema i paničnom rasprodajom dionice kompanije koja je do nedavno bila najvrjednija auto korporacija na planeti, po tržišnoj kapitalizaciji, iako nikad u svojoj povijesti nije uspjela dioničarima generirati dobit! Gubici su međutim upola veći od inače pesimističnih predviđanja analitičara.

Sad je Musk po tko zna koji put ponovo odgodio planove, ali i odustao od dijela obećanja. U srijedu je pozvao ulagače i rekao kako je u osnovi plan o 10.000 automobila tjedno napušten. Koliko će biti krajnji kapaciteti, odlučit će se jednom kad proizvodnja dosegne 5.000 komada mjesečno, što se već trebalo desiti. Naime, tvornica u Fremontu je na svom vrhuncu, kad je bila u vlasništvu Toyote i General Motorsa, proizvodila 8.300 automobila tjedno. A Tesla nikad nije došla ni blizu toga – u svim pogonima, računajući sve modele, sklapaju najviše 2.000 auta tjedno. Nije to novost za Muska: Kompanija je do sad redovito kršila sve rokove koje si je sama zadala, a ambiciozni planovi su za sad rezultirali jedino serijama ozljeda radnika i sudskih tužbi. Sve to nije pomoglo profitabilnosti, pa je Musk prošlog mjeseca podijelio brojne otkaze, i to ne samo u tvornicama u Nevadi i Kaliforniji nego i u podružnici SolarCity.

Sindikat, koji je pokušao organizirati radnike, nedavno je podnio tužbu u ime otpuštenih radnika. Musk je poručio da će otkaze podijeliti temeljem učinka, onima koji imaju najslabiji. No iz sindikata poručuju da nitko nije mjerio nikakav učinak, već je 700 ljudi poslano na cestu čisto zato jer kompanija gomila gubitke.




Za probleme s isporukom modela 3 Musk je optužio prošlog mjeseca “uska grla u proizvodnji”, a sad je specificirao da je problem u baterijama koje radi zajedno sa Samsungom. Proizvodni proces, kaže, nije dobro zamišljen. No analitičari su na taj problem Tesle upozoravali i prije: Naime, Musk koristi istu tvornicu koju su prije njega koristili i Toyota i General Motors, no njihova je produktivnost u toj istoj tvornici bila višestruko veća. Ukratko, Musk nema previše iskustva s masovnom proizvodnjom, a sve ono na što su analitičari upozoravali se ostvaruje. Unatoč ogromnom negativnom toku novca, unatoč tome što Tesla tromjesečno troši preko milijardu dolara više nego što uprihodi, oni ne uspijevaju znatno povećati proizvodnju. U drugom tromjesečju ove godine, negativni tijek  novca je bio milijardu i dvjesto milijuna dolara.

Najgore od svega: u projekt velikoserijskog auta su uložene milijarde, jer model S i model X koje Musk prodaje po visokim cijenama od preko 100.000 dolara nisu profitabilni. Povećanje cijene bi dovelo do smanjenja prodaje, troškovi razvoja i fiksni troškovi poput plaća radnika bi se dijelili na još manje prodanih jedinica. U auto industriji velik dio troškova je fiksan: održavanje proizvodnje i tekuće vrpce košta koliko košta sišlo s nje tisuću ili pet tisuća auta, razvoj i ulaganje u alate isto. Zato Tesla mora prodavati godišnje bar pola milijuna modela 3 da bi vratio ulaganje u njega i tvornicu. I to po cijeni osjetno većoj od one osnovnog modela – dakle, svaka Tesla 3 bi u prosjeku trebala imati oko 7.000 dolara dodatne opreme da bi stvar počela nositi nekakvu dobit. A šanse da će se to desiti su za sad jako slabe, nikakve.




Problem je što Tesla kritično ovisi o napuhanim cijenama dionica kako bi financirala svoje troškove. “Cash burn rate” je nevjerojatan, ali do sada to Musku, koji je sebe vidio kao Steve Jobsa auto industrije, a ulagači priliku da zarade kao što su rani ulagači zaradili na Appleu sedamdesetih, nije bio problem. No, prilično je lako podignuti milijardu dolara u gotovini i pokriti troškove jednog tromjesečja kad vam je tržišna kapitalizacija tvrtke oko 30 milijardi dolara. Kad padne na 15 milijardi, onda to postaje gotovo nemoguće. Drugim riječima, svaki značajan pad vrijednosti dionica Tesle može zaprijetiti solventnosti korporacije. Tesla je div na staklenim nogama, koji može propasti u trenutku. Do sad je Musk živio na “hypeu” oko svojih cool električnih auta, koji imaju tzv. “suludi način”, “ludicrous mode”, u kom ubrzavaju za dvije i pol sekunde do stotke, koji doduše ne služi ničem osim što je odličan marketinški potez. Sad je izgleda cijela kompanija upala u ludicrous mode i juri velikom brzinom prema zidu.

Dodatno, stvari za Teslu komplicira ulazak diva General Motorsa na tržište elektroautomobila s Boltom, koji je cijenom izjednačen s modelom 3, i nagodinu Forda s modelom E. Ti auti možda nemaju auru “coola” koja je do sad obuhvaćala sve Tesle, kao i rane Iphone, nisu “must have” za trendsetere, ali u tome nije ni poanta na masovnom tržištu! Kao što prosječan kupac mobitela radije bira jeftiniji Samsung od šminkerskog Applea, tako i prosječan kupac auta niže srednje klase radije bira pouzdane modele koji su ekonomski pristupačni i nije ga previše briga za image. Do sad je Tesla poslovala u prorijeđenom zraku tržišta automobila iznad 100.000 dolara, prodavala aute hollywoodskim glumcima i CEO-ima u Kaliforniji koji su morali dokazati koliko su zeleni, napredni, cool, i usput bogati, i mogli su si priuštiti Iphone na četiri kotača. Na masovnom tržištu, važe neka druga pravila: prodajna mreža Forda i GM-a kao i mogućnost da ekonomično organiziraju proizvodnju bi mogli biti ključna prednost. Usto, oni si mogu priuštiti gubitak na električnim autima, to će nadoknaditi na V8 kamionetima i SUV-ovima. Tesla ne može, oni 98% prometa generiraju prodajom električnih auta, a električni auti u ovom trenutku jednostavno – nisu profitabilni, čak ni uz 5.000 dolara koje vlada SAD daje po svakom autu. Kad će biti, nije posve sigurno.

Da stvar bude gora, jedina stvarna prednost pored imagea i mreže punionica koju Tesla ima pred sto godina starim divovima auto industrije je bilo vrijeme. To što su prvi ušli na tržište s Modelom S i Modelom X. Koje sad, usput rečeno, nude uz popust od 30.000 dolara po komadu za vrhunske D100 i smanjuju obim njihove proizovdnje kako bi povećali proizvodnju Modela 3. Musk kaže da oni koji su do sad naručili Model 3 i dali polog neće odustati od kupnje, većinom, nego će samo čekati malo dulje na svoj auto, tri ili četiri mjeseca. Međutim, to bi se moglo produljiti na pola godine ili godinu, a i strpljenje kupaca, koji su ionako i prije odgode dali polog za auto s rokom isporuke od preko godinu dana, bi moglo iscuriti. Tim više što su kupci Tesle šminkeri kojima je jako bitno da imaju svoju techno-igračku prije dugih, dok je još cool. Kojeg smisla ima lanjski model Iphonea? Dođe li i do masovnog otkazivanja narudžbi, Tesli će biti presuđeno.

Musk sad planira plasman obveznica, što je svakako dobra vijest za lešinarske fondove, a možda si i Ramljak nađe novi posao kad pokopa Agrokor. A Muskova kompanija, koja je započela ugradnjom baterija iz mobitela (doslovce!) u karoseriju britanskog Lotusa Elise, i koja zapravo nikad nije imala neku svoju spomena vrijednu tehnološku osnovu, ali je imala marketing kojem je samo onaj Barnumovog cirkusa i mr. Džirla bio ravan, bi mogla, umjesto kao novi Apple, završiti kao novi Commodore.

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.