Tesla promotivni materijal

Slom dionica Tesle – uoči lansiranja novog modela!

Autor:

Dionice Tesle, kompanije koja radi električne automobile, pale su za čak 57 dolara po dionici prošlog tjedna, a i prethodnog su tjedna padale. 23. lipnja dionica Tesle je vrijedila 383 dolara, a u četvratak je pala na samo 308 dolara!

A tek nakon što se taj pad dogodio, objavljeni su podaci o prodaji u prošlom mjesecu, koji bi mogli dovesti do daljnjeg pada. Isporuke najprodavanijeg modela, Tesla S, su pale za čak 37% u odnosu na prošlu godinu, i manje su nego u pretprošloj godini! Radi se o prodaji na američkom tržištu, no ono je daleko najveće za električne automobile i naročito za Teslu. Čudno je, na prvi pogled, da se takav veliki pad događa upravo u trenutku kad je najavljeno da konačno u proizvodnju kreće Model 3, prvi model Tesle koji bi cijenom trebao biti dohvatljiv i prosječnom američkom kupcu: Nakon državnih poticaja, osnovni bi model trebao koštati tridesetak do četrdeset tisuća dolara, dok Model S i Model X s u pravilu prelaze sto tisuća dolara.

Gubitak od 30.000 dolara po automobilu!

Sad se već po medijima počelo govoriti i o mogućem bankrotu ili restrukturiranju Tesle unutar godinu do dvije. Cinici će reći da je električni automobil odgovor na pitanje koje nitko nije niti postavio. No Elonu Musku se žuri pustiti na tržište novi model, očito s razlogom. 30 prvih modela 3 će biti isporučeno kupcima 28. ovog mjeseca, nakon što je gradnja tvornice u Nevadi u kojoj će se auto proizvoditi podigla puno prašine zbog neljudskih uvjeta rada, robovlasničkog tretmana zaposlenih, i brojnih nesreća, ozljeda pa i smrtnih slučajeva. U Teslinim tvornicama je inače postotak nesreća na radu i ozljeda za trećinu veći od industrijskog prosjeka auto industrije u SAD, sindikalno organiziranje zabranjeno, a radnici su se često žalili na premorenost: “Zaposlenici u Freemontu su rekli kako su vidjeli kolege na montažnoj liniji kako padaju licem na zemlju kao palačinke, a drugi kažu kako se ne usuđuju govoriti o uvjetima jer ne žele da ih uprava obilježi kao loše radnike ili one koji se žale”, prema Vice-u.

Vlasnik kompanije Elon Musk, koji je započeo slično kao i Rimac – proizvodnjom ultrasportskog i ekstremno skupog dvosjeda na električni pogon (s tim da je koristio kao temelj postojeći Lotus Elise kojeg je prerađivao za pogon elektromotorima, dok je Rimac napravio cijeli novi auto) kaže da će Tesla uspjeti isporučiti planiranih  80.000 automobila u 2017. i čak 500.000 u 2018. No i analitičari tržišta ne dijele njegov optimizam. U ovom trenutku Tesla, unatoč visokim cijenama i visokim državnim poticajima, gubi nevjerojatnih 30.000 dolara po svakom automobilu kojeg proizvede! Usto, Tesla nikad nije uspjela ostvariti planove proizvodnje, a s dobiti je poslovala samo jedno tromjesečje u 14 godina koliko postoji. A i to samo zato jer su u tom tromjesečju uknjižili ogromne vladine poticaje. Kako stvari stoje, nema izgleda ni da će ubuduće ostvarivati planove proizvodnje, bar ne u dogledno vrijeme.

Uz trenutnu razinu prodaje i proizvodnje, profitabilnost je nemoguća misija: Tesla mora uvišestručiti proizvodnju ako želi zarađivati na svojim automobilima. Dizanje cijene nije moguće, jer bi to dovelo do još slabije prodaje, time i većih gubitaka po prodanom automobilu zbog visokih fiksnih troškova. No do sloma dionica je došlo jer su analitičari, koji pažljivo motre isporuku dijelova za model 3 od strane kooperanata Tesli (kao i sve druge tvornice automobila, Tesla ne proizvodi praktički niti jedan sklop na automobilu) procijenili da Tesla može proizvesti najviše 250 tih automobila u kolovozu; 1.000 u rujnu; 1.875 u listopadu; 3.250 u studenom; i 5.000 u prosincu.

Daleko od plana, daleko od profita

Uz ostale modele, to bi bilo ukupno 45.800 proizvedenih automobila do kraja godine – ili oko pola planirane proizvodnje od 80.000. To nije dovoljno da bi se poslovalo igdje blizu pozitivnih brojki. U te procjene analitičari su uključili i to da će prodaja skupog modela S i još skupljeg modela X, koji cijenom od 140.000 dolara već ulazi u cjenovni rang Ferrarija, porasti za 20% u odnosu na lanjsku. No desilo se suprotno: Prodaja Modela S na domaćem američkom tržištu je oštro pala, na samo 2.300 primjeraka u lipnju – s lanjskih 3.700 u istom mjesecu. Model X isto pomalo šepa – unatoč velikom porastu prodaje kojeg iz godine u godinu ostvaruju sve vrste SUV-a u lipnju je prodano 2.200 primjeraka tog modela, naspram 2.145 lani. To je 55 automobila više, ali daleko od plana i projekcija. Jedna stvar je sigurna: ne samo da od planiranih 80.000 auta za ovu godinu neće biti ništa, nego će od planiranih 500.000 iduće godine biti proizvedeno možda tek nešto preko stotinjak tisuća, u daleko najoptimističnijem scenariju. A to znači nove ogromne gubitke.

Musk je 31. svibnja rekao dioničarima Tesle kako inžinjeri mogu povećati proizvodnju za preko tisuću posto koristeći “physics-first” sustav, kako bi stvorili novi način industrijske proizvodnje  koji je, kaže Musk, “deset ili čak sto puta učinkovitiji” nego onaj u Detroitu, gdje se još od Henry Forda automobili proizvode na manje-više isti način. Naglasio je da je ključno za povećanje produktivnosti Tesle ograničiti broj pokretnih dijelova u elektromotoru na 20 naspram 10.000 dijelova motora s unutarnjim sagorijevanjem. No izvješća američkih medija od prošle godine kažu kako čak dvije trećine Teslinih električnih motora jednostavno otkaže unutar garantnog roka od 60.000 milja, i moraju biti zamijenjeni! To je prvi objavio Green Car Reports. Neki vlasnici skupih Teslinih automobila su čak nekoliko puta morali mijenjati motore. Usto, Tesla se nalazi na strahovitom udaru sudskih tužbi zaposlenika koji se žale na neljudski odnos, rasnu diskriminaciju, i seksualno zlostavljanje. To je svakako još jedan razlog sloma dionica.

De Witt Lambert, radnik na tekućoj vrpci, je tužio kompaniju temeljem toga što je kroz 2015. i 2016. bio kontinuirano zlostavljan od nadzornika i suradnika te vrijeđan “rasnim epitetima”, šalama na račun veličine spolovila i sličnim. Usto, žali se da je šest dana u tjednu morao raditi smjene od po 12 sati. U Tesli optužbe odbacuju, De Wit je pod suspenzijom ali uz punu plaću, i tvrde kako su proveli temeljitu istragu i kako njegove tvrdnje “nisu poduprte činjenicama”. A.J. Vandermeyden,  inženjerka u Tesli, je pak u veljači tužila kompaniju i dala intervju za britanski Guardian. Ona tvrdi kako je na poslu bila seksualno zlostavljana i diskriminirana, a sad tuži kompaniju jer je dobila otkaz nakon što se požalila na to. U Tesli kažu da su joj dali otkaz zbog lažnih optužbi: “Unatoč tome što je redovito dobivala poseban tretman na račun drugih zaposlenika, Vandermeyden je svejedno odlučila zloupotrijebiti pravdu tužeći Teslu i lažno optužujući našu tvrtku u medijama”; rekao je glasnogovornik Tesle. “Nakon što smo pažljivo ispitali činjenice u više navrata apsolutno smo sigurni da su tvrdnje gospođe Vandermeyden nelegitimne, i nismo imali druge mogućnosti do li joj uručiti otkaz”.

Električni automobili, budućnost ili… 

Malo je vjerojatno da su tužbe za rasizam i seksizam legitimne – Elon Musk je zakleti ljevičar, bar javno, uostalom da nije ne bi mogao uspjeti u turboliberalnoj Kaliforniji. Javno i glasno ljevičarenje je nužno ako ne želite da vas tamo unište. No bile one istinite ili ne, ništa od toga neće pomoći Tesli da poveća produktivnost za obećanih 1.100%: zapravo, produktivnost je u Tesli dosta loša, unatoč tome što radnici često rade do iznemoglosti. Jer, ipak Musk nema nekog iskustva s auto-industrijom, dok sto godina stari igrači tu ipak imaju puno trikova u rukavu. U tvornici Tesle u Freemontu radi čak 10.000 ljudi – to je niti pet automobila po zaposlenom godišnje, kako sad stvari stoje. GM i Toyota su u istoj toj tvornici proizvodili automobile prije Tesle – i to pred dvadesetak godina. A imali su produktivnost od čak 74 automobila godišnje po zaposlenom! Tesla, kažu američki mediji, ne može u toj tvornici imati produktivnost veću od 12 automobila godišnje po zaposlenom.

Sve to ne daje neke velike perspektive: Dobro je dok Musk uspijeva, i želi, financirati proizvodnju automobila u Tesli od zarade od svojih drugih, uspješnih poslova u silicijskoj dolini, i dok su ulagači spremni ulagati novac u razvoj kompanije koja gubi ogroman novac svake godine. No pitanje je do kad će jedni i drugi biti na to spremni, a brojke o prodaji Teslinih automobila u ovom trenutku nisu pretjerano obećavajuće. Model 3 bi, s osjetno nižom cijenom, to mogao izmijeniti, nadaju se – ulokoliko nađu načina da proizvedu oko pola milijuna istih godišnje, jer s puno manje od toga neće pokriti ulaganja. Tesla usto najavljuje osnovnu cijenu od 35.000 dolara, dok analitičari govore da je minimum s kojim bi se mogli pokriti, uz masovnu proizvodnju, oko 41.000 dolara. Kad bi htjeli ostvariti profit od 25% po komadu o kom je pričao Musk, morali bi auto prodavati po preko 50,000 dolara – a tu bi već bili blizu osnovnog modela S, koji kreće od sedamdesetak tisuća, bez opreme. Po 35.000, vjeruju analitičari, gubitak bi bio oko 3.000 po automobilu, no to opet zavisi od opsega proizvodnje. Ukoliko prodaja i proizvodnja budu daleko ispod plana, gubitak bi mogao biti višestruko veći.

Na električnim automobilima, očito, nije lako zaraditi: Toyota je svoj hibridni Prius punih 15 godina prodavala uz ogromne gubitke, što se pokrivalo prodajom jeftinih ali profitabilnih Corrola sastavljenih u Turskoj. Tek zadnja generacija navodno pokriva trošak proizvodnje i razvoja – ali uz državne dotacije. A sad je za Teslu još teže: Chevrolet od nedavno nudi svoj Bolt, koji je osjetno jeftiniji od Tesle. U recentnom izvješću, UBS, švicarska financijska korporacija koja se bavi istraživanjima profitabilnosti i tržišta među ostalim, kaže kako GM na svakom proizvedenom Boltu gubi 7.400 dolara – uglavnom zbog malog opsega proizvodnje. No dok Chevrolet to može pokriti golemom zaradom na Suburbanu, Tahoeu i Silveradu, Tesla nema niti jedan model na kom može ostvariti dobit. Analitičari iz USB-a ne vjeruju niti da bi model 3 to mogao, osim ako ne uspiju uvaliti svakom kupcu gomilu skupe dodatne opreme – bar 6.000 dolara po vozilu!

Je li dakle električni automobil budućnost, ili samo još jedna pomodna igračka za bogate? U ovom trenutku, on je posve neisplativ: visok gubitak vrijednosti većine takvih automobila, uz visoku nabavnu cijenu, znači da ćete na gubitku vrijednosti kroz tri-četiri godine izgubiti puno više nego što ćete uštedjeti na gorivu, i u ovom trenutku većina ljudi ipak radije kupuje benzince i dizele, bar dok nam ih ne zabrane jer “zagađuju” (iako studije pokazuju da električni automobili ne zagađuju manje, već često i više – jer se struja proizvodi uglavnom u elektranama na ugljen i naftne derivate, odnosno samo je izvor zagađenja preseljen sto kilometara dalje, ali se dodaje problem baterija i njihove proizvodnje koji i te kako zagađuju). Usto, nafta je opet jeftina, a izgledno je da će takva biti dok god je Trump u Bijeloj kući.

Autor:

ZADNJE VIJESTI