Ilustracija

VELIKO OTKRIĆE: Sada znamo kako su jednostanični organizmi evoluirali u višestanične!

Autor: dnevno.hr

Novo otkriće i radikalna hipoteza Genosovih istraživača: Alternativna glikozilacija je evolutivni mehanizam koji je omogućio razvoj višestaničnih organizama

Znanstvenici iz Genosa, u suradnji s istraživačima s “University of Western Australia” istraživali su glikozilaciju imunoglobulina G u 95 različitih sojeva miševa te su pokazali da su samo tri preslagivanja genoma, kroz samo tri generacije miševa, dovoljna za nastanak značajnih strukturnih i funkcionalnih razlika imunoglobulina koje se dalje nasljeđuju.

Vodeći svjetski znanstveni časopis za temeljna istraživanja u kemiji i biologiji “Nature Chemical Biology” objavio je jučer rezultate velikog istraživanja koje su istraživači Genosa proveli u suradnji s kolegama sa Sveučilišta u zapadnoj Australiji “University of Western Australia”.

Imunoglobulini su proteini koji identificiraju i neutraliziraju strane tvari, kao što su bakterije i virusi. U studiji glikozilacije imunoglobulina kod različitih sojeva miševa, koji su generirani na Sveučilištu u Zapadnoj Australiji, križanjem 8 roditeljskih sojeva kroz tri generacije, Genosovi su istraživači došli do iznimnog otkrića: pokazali su da su svega tri preslagivanja genoma dovoljna za stvaranje značajnih heritabilnih razlika u strukturi i funkciji imunoglobulina.

Značaj ovog otkrića temelji se na činjenici da viši organizmi mogu brzo stvarati nove strukture glikoproteina putem alternativne glikozilacije. Naime, stvaranje novih struktura kroz promjenu genetičke informacije slučajnim mutacijama u genima trajalo bi desetinama, ili čak stotinama generacija.

Za razliku od proteina koji su određeni direktnom informacijom u genomu (jedan gen – jedan protein), glikane određuje mreža od nekoliko desetina gena. Promjena aktivnosti pojedinih elemenata te mreže rezultira stvaranjem novih glikanskih struktura i posljedično omogućuje nove biološke funkcije.

Iako još uvijek na razini hipoteze, ova otkrića pokazuju da bi upravo ovaj oblik regulacije funkcije proteina mogao biti temeljni mehanizam koji je omogućio razvoj višestaničnih organizama. “Genos je u svijetu poznat kao vodeći laboratorij za analizu glikanskih biomarkera bolesti, no značajne napore usmjerava i u temeljna istraživanja kojima pokušava shvatiti važnost glikozilacije proteina i mehanizme njezine regulacije. U ovom velikom istraživanju koje je Genos proveo u suradnji s kolegama iz Australije, pokazali smo da je regulacija alternativne glikozilacije važan novi evolutivni mehanizam koji bi potencijalno mogao objasniti brzu evoluciju višestaničnih organizama. Neizmjerno me veseli činjenica da smo ovako radikalnu hipotezu uspjeli predstaviti u jednom od najboljih znanstvenih časopisa na svijetu”, izjavio je prof.dr.sc. Gordan Lauc, predsjednik Uprave Genosa.

Inače, ugledni znanstveni časopis “The Scientist” 2013. godine proglasio je Genos najboljim mjestom za rad istraživača u svijetu. U prilog izvrsnosti govori i podatak da je Genos do sada dobio šest projekata iz sedmog okvirnog programa EU-a, pet projekata iz programa Obzor 2020. te dva velika projekta iz strukturnih fondova, ukupne vrijednosti veće od 70 milijuna kuna. Genos je dio “Znanstvenog centra izvrsnosti u personaliziranoj medicine” te institucija nositelj “Centra kompetencija u molekularnoj dijagnostici”. Genos se bavi genetikom i glikobiologijom. Vodeći je laboratorij za visokoprotočnu analizu glikana na svijetu.

“Nature Chemical Biology” je ugledni međunarodni znanstveni mjesečnik u izdanju Nature Publishing Group. Glavni fokus časopisa su temeljna istraživanja posvećena razumijevanju i kontroliranju bioloških procesa na molekularnoj razini. “Nature Chemical Biology” objavljuje najznačajnija istraživanja na području kemije, biologije i srodnih disciplina. Autori objavljenih istraživanja su kemijski biolozi, kemičari uključeni u interdisciplinarna istraživanja koja povezuju kemiju i biologiju te biolozi koji doprinose razumijevanju bioloških procesa na molekularnoj razini.

University od Western Australia (UWA), sa sveučilištima u Perthu i Albanyju, dinamična je i progresivna zajednica predavača, istraživača i studenata. Sveučilište okuplja više od 5.000 međunarodnih studenata iz više od 100 zemalja. UWA se od 2012-godine kontinuirano pojavljuje na ljestvicama top 1% svjetskih sveučilišta. UWA je međunarodno priznati lider u istraživanju i visokom obrazovanju te je rangiran kao 93. najbolje sveučilišta na svijetu prema QS World University Rankings®.

Autor:dnevno.hr