www.poduzetnica.hr
www.poduzetnica.hr

Saneli Dropulić dodijeljena u Beogradu regionalna nagrada Najžena 21. stoljeća

Autor: DNEVNO,HR

Centar je ostvarenje želje i aktivnosti brojnih poduzetnica za osiguravanjem krovne platforme koja će poboljšati stanje na tržištu rada i kapitala u korist žena poduzetnica i poduzetnika, te danas broji više od 1.800 članica i članova.

U 19. stoljeću žene su se borile za pravo glasa, u 20. stoljeću za ravnopravnost s muškarcima, a u 21. stoljeću za svoju egzistenciju. Žensko poduzetništvo nema tradiciju u hrvatskom gospodarstvu, a sve strategije mjerodavnih nisu davale značajnijih rezultata. Sve do 2010 godine koja se na neki način smatra svojevrsnom prekretnicom u ženskom poduzetništvu, udio žena vlasnica malih i srednjih obrta nije prelazio 10 posto u hrvatskoj ekonomiji. Najviše je žena poduzetnica bilo u uslužnim djelatnostima odnosno u vlasništvu frizerskih i kozmetičarskih salona, kao i slastičarnica, te krojačkih radnji, dok je proizvodna aktivnost bila izrazito slabo zastupljena. Sve do tada poduzetništvo je dominantno pripadalo muškoj populaciji.

Donedavna sveprisutna recesija, koja je nakon globalne, stegnula i hrvatsko gospodarstvo bacajući ga na koljena, donijela je i velike potrese na tržištu rada što se posebice odrazilo na zaposlenost žena. Prve su dobivale otkaze, zadnje su pronalazile novo radno mjesto. Iz takve nužnosti žene su počele, svjesne da, posebice ako su starije od 40 godina, nikada više neće pronaći novog poslodavaca – otvarati same sebi radna mjesta – kroz vlastite samozaposleničke obrte ili tvrtke.

Analiza podataka prikupljenih u Registru godišnjih financijskih izvještaja prema vlasničkoj strukturi društava i to prema rodnom kriteriju, ukazuju na činjenicu da je žensko poduzetništvo novijeg datuma, te da se žene u većoj mjeri uključuju u novije vrijeme u područje biznisa. Dosadašnje brojke pokazuju da to područje još uvijek, u velikome dijelu pripada muškom dijelu stanovništva – podaci su Fine o udjelu žena u poduzetništvu posljednjeg desetljeća hrvatske ekonomije.

Na rubu zanimanja medija, institucija, pa čak i onih usko povezanih sa ženskim poduzetništvom, žene su se same izborile svoje mjesto u hrvatskoj ekonomiji u posljednji pet do šest godina.

U tom promatranom razdoblju dio žena poduzetnica tj. vlasnica trgovačkih društava, obrta ili slobodnih zanimanja, uglavnom se kreće od 17,3% u 2010. godini do 19,6% u 2013. godini – podaci su Fine.

2010 godine na jednu ženu u hrvatskom poduzetništvu dolazilo je 2.6 muškaraca, a danas je ta brojka na 1.9 što dovoljno govori o porastu ženskog samozapošljavanja po principu sama svoja šefica. Žene su u hrvatskom društvu većina – po brojnosti, po obrazovanosti, po nezaposlenosti. U manjini su kada je riječ o zastupljenosti na izbornim listama političkih stranaka, pa čak i kada se plaća kazna od 50 tisuća kuna, ali i u društvenoj pozornosti, upravljačkim tijelima privatnih i državnih kompanija, po visini plaća…

„Poduzetnice su rastuća, sve učinkovitija razvojna snaga hrvatskog gospodarstva, koja zaslužuje više pozornosti i potpore od sadašnje u hrvatskom društvu. Na Svjetski dan poduzetnica koji se obilježava 19. studenoga želimo svima jasno poručiti da su žene poduzetnice tu, iako samozatajne, ali marljive, često u sjeni i zaboravljene, uvijek spremne na odricanje i težak rad, pokazati svoju neslomljivost u svim tržišnim uvjetima“ – komentirala je Sanela Dropulić, voditeljica Virtualnog ženskog poduzetničkog centar uz čestitku svim poduzetnicama za predan rad na realnom tržištu.

Žene u hrvatskom društvu znatno bolje od muškaraca počinju uočavati poslovne prilike za realizaciju svojih ideja, ali bivaju i uskraćenije za mogućnost institucionalne potpore, financiranje, otvaranje poslovnih prilika na tržištu, prvenstveno zbog manjka potpore i razumijevanja u obitelji za ženino poduzetništvo, a zatim i sredine u kojoj pokušava razvijati svoj biznis.

Snagu poduzetnica uočile su banke koje su poslujući na području Hrvatske izračunale da se između 24 do 28 posto pravnih subjekata u malom i srednjem poduzetništvu nalazi u rukama žena vlasnica.

Prema zastupljenosti žena u vlasničkoj strukturi poduzetništva po djelatnosti slijedi djelatnost obrazovanje s udjelom žena od 33,4%, djelatnost socijalne zaštite i zdravstvene skrbi, zatim stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti s udjelom žena od 28,9% te djelatnosti pružanja smještaja, pripreme i usluživanja s 21,8%. (podaci FINE)

Žene u poduzetništvu (u odnosu na muškarce)

 Više sumnjaju u sebe, više su kolebljive

 Teže im padaju poteškoće u poslovanju, sklonije su stresu i depresiji

 Marljive i predane u poslu

 Talože bijes u sebi, u slučaju pogreške i neuspjeha ne pokazuju okolini koliko su pogođene – „trpaju” sve u sebe

 Sistematične i disciplinirane, poštuju rokove, paze na obaveze, ne vole rizike, igraju na sigurno, dobro se pripremaju za posao

Iako u porastu, žensko poduzetništvo do danas nije dobilo ozbiljnije priznanje za svoj obol ukupnom hrvatskom gospodarstvu i napretku. Mjerodavne institucije zaobilaze ovu rodnu podjelu, a prečesto žene ostaju zaboravljene ne samo na svom početku nego i na uzlaznom putu razvoja i ostvarenja poslovne ideje.

Ne začuđuje stoga da su poduzetnice odlučile uzeti same stvari u svoje ruke – s prvim danom 2016. pokrenule su platformu za unaprjeđenje poslovnih aktivnosti, povezivanje i edukaciju – Virtualni ženski poduzetnički centar www.poduzentica.hr

Prvi Virtualni ženski poduzetnički centar www.poduzetnica.hr, jedinstveni poslovni poduhvat u ovom dijelu Europe i start up, digitalna platforma za promociju i unaprjeđivanje poslovne aktivnosti poduzetnica, koji cilja potaknuti razmjenu znanja, tehnologija i inovacija, ohrabriti žene na veći poduzetnički angažman u hrvatskom gospodarstvu, te olakšati ulaganje u obrazovanje i učenje u poduzetničkom sektoru.

Centar je ostvarenje želje i aktivnosti brojnih poduzetnica za osiguravanjem krovne platforme koja će poboljšati stanje na tržištu rada i kapitala u korist žena poduzetnica i poduzetnika, te danas broji više od 1.800 članica i članova.

U tom pravcu usmjereni smo organizaciji prvog Kongresa poduzetnica jugoistočne Europe koji će se održati 8. ožujka 2017. godine u Zagrebu u nazočnosti više od 600 poslovnih žena i poduzetnica ne samo iz Hrvatske, Slovenije, Bugarske, Rumunjske, Moldove, Kosova, Albanije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije i Crne Gore koja je zemlja partner održavanju ove manifestacije.

„Snaga ženskog poduzetništva u Hrvatskoj iz dana u dan kao pozitivan primjer u regiji, a na krilima kvalitetnih start up-ova, doživljava procvat. Ono što sustavno nedostaje, a poduzetnice traže svakako je inovativan pristup umrežavanju kako na domaćem tako i inozemnim tržištima. Svjesne su bolnog nepostojanja ili tek slabe logistike za promociju i razvoj poduzetničkih aktivnosti žena ovog dijela Europe. Traže i žele provedbu kontinuiranih edukacija kao najboljeg ulaganja u poduzetništvo, ali i poticanje lokalnih i nacionalnih mjerodavnih institucija za pokretanje i razvoj ženskog poduzetništva“ – ocijenila je voditeljica Virtualnog ženskog poduzetničkog centra na Svjetski dan poduzetnica.

Imajući na umu da lijenost u poduzetništvu dolazi na naplatu odmah, a marljivost u budućnosti, mnoge žene okrenule su se samozatajno i „bez puno buke“ vlastitom biznisu, stvarajući danas jedan od najbrže rastućih segmenata hrvatske ekonomije.

Autor: DNEVNO,HR

ZADNJE VIJESTI