autoportal

Servisirajte klima uređaj prije prvih vrućina, koristi su višestruke!

Autor: Željko Marušić/autoportal

Bolje će hladiti, manje povećavati potrošnju goriva i dulje trajati te uz ugodniju atmosferu smanjiti rizike teških prehlada, posebno djece

Približavaju se vrućine te je preporučljivo čim prije obaviti redoviti godišnji servisklimatizacijskog uređaja, dezinficirati ga, a po potrebi i popraviti. Time će se povećati njegova učinkovitost i smanjiti utjecaj na povećanje potrošnje goriva, piše autoportal.

Pri dopunjavanju rashladnog medija, potrebnog za ispravno funkcioniranje klima uređaja, dodaje se i potrebna količina ulja. Služi za podmazivanje kompresora i ventila u sustavu te im povećava učinkovitost i produžava vijek. Pritom je vrlo korisno dezinficirati klima uređaj, jer se u njegovoj unutrašnjosti nakupljaju i razmnožavaju opasne bakterije.

Svaki klimatizacijski uređaj troši energiju motora (prvenstveno na pogon kompresora), a time smanjuje snagu i povećava potrošnju goriva. Kako bi bio ispravan i učinkovit, a manje povećavao potrošnju, svake je godine, prije prvih vrućina, preporučljiv servis. Bolje ga je napraviti sada, kad se lako može dobiti termin u specijaliziranom servisu, nego kad s prvim velikim vrućinama svi nahrupe.

Nažalost, uvijek se ponavlja ista priča, bilo da se radi o kupnji i ugradnji zimskih/ljetnih guma ili servisiranju klimatizacijskih uređaja. Većina vozača kalkulira i te poslove radi u posljednji trenutak, kad je najnezgodnije i najskuplje. Iznimka su automobili pod garancijom, jer se servisiranje radi sukladno servisnim uputama, u ovlaštenim servisima.

Kod automobila kojima je isteklo jamstvo, nema nikakve potrebe servis tog specifičnog sklopa, po znatno većoj cijeni, raditi u ovlaštenom servisu. Lako je provjeriti gdje se servis, važno je naglasiti s dezinficiranjem, može napraviti kvalitetno i po povoljnoj cijeni.

Tijekom servisa klima uređaja provjerava se tlak rashladnog medija u sustavu te ga se po potrebi dopunjuje. Potom se mijenja filtar peludi, čiste isparivač i kondenzator te provjeravaju ventilator i svi spojevi.

Servis počinje, pri uključenom klima uređaju, mjerenjem temperature zraka iz ventilacijskih otvora. Ako uređaj nije sposoban temperaturu okolnog zraka sniziti za najmanje 10 Celzijevih stupnjeva, nije ispravan.




Potom se, priključenjem manometra na ulazni dio niskog tlaka, mjeri vrijednost koja treba biti 2 do 3 bara. Ako je tlak prenizak, problem je u sustavu s rashladnim plinom, ali ako manometar pokazuje tlak nula, greška je u kompresoru.

U slučaju manjeg oštećenja kompresora, ako je greška u semerinzima, gumicama ili ploči s ventilima, popravak je moguć. U suprotnom, kompresor treba izmijeniti. Prilikom servisiranja starijih automobila, preporučljivo je izmijeniti remen koji pokreće kompresor.

Pri dodavanju rashladnog sredstva (od 2009. obvezan je R-1234yr, što je tehnički naziv za HFO, hidro-fluor-olefin) dodaje se mala količina fluorescentnog sredstva, kako bi se posebnom svjetiljkom mogla otkriti propusnost na spojevima, ventilima, crijevima…




Važna je ispravnost sustava za provjetravanje i ventilaciju, koji treba omogućiti strujanje pothlađenog zraka. Buka ventilatora ukazuje na njegovu istrošenost, ali i začepljenja ventilacijskih kanala. Tada se povećava opterećenje i skraćuje vijek ventilatora, a svjež zrak teško prodire u kabinu.

Ne smije se pretjerivati s intenzitetom hlađenja, jer se može ugroziti zdravlje (prehlada, upala dišnih putova), a istodobno se nepotrebno povećava potrošnja goriva i smanjuje trajnost klima uređaja. Klimatizacijski uređaj treba podesiti da vanjsku temperaturu snižava do 6 Celzijevih stupnjeva.

Iznimno je važno dezinficirati klima uređaj. Naime, vlaga, tama, temperatura i prljavština u njegovoj unutrašnjosti plodno su tlo za stvaranje mikroorganizama, bakterija, gljivica, plijesni, virusa, opasnih po zdravlje vozača i putnika.

Kod novijih uređaja, koji se redovito servisiraju i dezinficiraju, dovoljno je u sustav ubrizgati odgovarajuće sredstvo, koje istodobno stvara ugodan miris u kabini. Kod starih i zapuštenih sredstvo za dezinfekciju, koje ujedno čisti unutrašnjost uređaja, ubrizgava se specijalnim pištoljem sa sondom i rotirajućom brizgaljkom.

U sklopu servisa obvezno treba izmijeniti filtar klime, kojeg nazivaju i peludni filtar. Sadrži aktivni ugljen, za prikupljanje i neutraliziranje opasnih čestica.

Važno:
• podesite temperaturu do 6 Celzijevih stupnjeva nižu od okolne
• isključite klima uređaj nekoliko minuta prije zaustavljanja vozila, kako bi zrak osušio kondenzator (vlaga potiče razvoj mikroorganizama)
• za ispravnost klima uređaja najbolje je koristiti ga svakodnevno, umjerenim intenzitetom
• vožnja je ugodnija ako je automobil svjež i opran
• izbjegavajte parkiranje na suncu
• pri velikim vrućinama treba nositi laganu odjeću od prirodnih materijala
• izbjegavajte oštru vožnju, jer se motor više zagrijava pa toplina intenzivnije ulazi u kabinu

Autor:Željko Marušić/autoportal
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.