Hrvoje Jelavic/PIXSELL

PLINSKA INSTALACIJA – nova mladost za dizelski motor, a evo i zašto!

Autor: Željko Marušić/autoportal

Na ovaj način dizelski motori mogu smanjiti potrošnju, poboljšati performanse i ispuniti najstrože ekološke norme

U jeku kampanje protiv dizelskih motora, koja je manjim dijelom inicirana problemima s ekologijom, a većim geostrateškim interesima krupnog kapitala i politike, zanimljivo rješenje pruža parcijalno napajanje dizelaša plinom. Klasičan dizelski motor u prvom taktu usisava čisti zrak, kojeg u drugom taktu komprimira na 30 do 35 bara (ako je motor ispravan). Pri tome se zrak zagrijava na 650 do 700 Celzijevih stupnjeva i kad se na kraju drugog takta u njega ubrizga dizelsko gorivo, ono se samo pali.

U sustavu parcijalnog plinskog napajanja plinom, u usisnu se cijev upuhuje plin, u količini od 30 posto masenog udjela ubrizganog dizelskog goriva (dakle, potom se ubrizgava samo 70 posto početne količine dizelskog goriva, što je temelj štednje). Dizelski motor ovom koncepcijom usisava smjesu zraka i LPG-a te je potom visoko komprimira. Kad se u takvu smjesu potom ubrizga dizelsko gorivo, nastaje učinkovitije izgaranje.

Time se najveća snaga ostvaruje pri nižoj brzini vrtnje motora, pri kojoj se okretni moment povećava za oko 20 posto. Bit je da se tamo gdje se inače vozi ‘punim gasom’, uz plin vozi ‘s pola gasa’ te se ukupni troškovi goriva smanjuju 10 do 25 posto, ovisno o brzini i opterećenju. Stoga se ovom koncepcijom može puno bolje ‘tunirati’ dizelski motor nego klasičnim ‘čipiranjem’, ali to nije cilj.

Naime, sve se podešava tako da najveća snaga raste neznatno (da se ne smanjuje trajnost motora), samo se, uz veći okretni moment, ta snaga ostvaruje već pri srednjim brzinama vrtnje motora, koje se najčešće koriste. Smanjenom potrošnjom dizelskog goriva i korištenjem plina osigurava se čišće i potpunije izgaranje te se koncentracija štetnih plinova u ispuhu smanjuje za 35 posto.

Koncepcija djelomičnog plinskog napajanja dizelskog motora podjednako je učinkovita i korisna u osobnim vozilima, kao i u velikim kamionima i autobusima. . Cijena sustava za osobni dizelski automobil je oko 12.000 kn, koji se isplati nakon 40.000 do 70.000 km, ovisno o potrošnji goriva, dakle vrsti vozila i stilu vožnje.

Izvor: autoportal




Autor:Željko Marušić/autoportal
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.