Hayat.ba

Zašto u Hrvatskoj ima veliki broj razvedenih brakova? Opasnost zvana poliamorija!

Autor: Vlč. Vladimir Trkmić

Što je predpostavka za stvaranje katoličke ili građanske obitelji? Predpostavka je da brak, obitelj nastaje između dviju osoba

Tradicionalno katolički gledano radi se o braku između dviju osoba različitog spola. Suvremeni oblici braka nažalost dokidaju takvo mišljenje o braku izvanbračnim vezama i novim oblicima braka. Brak se općenito definira kao zajednica muškarca i žene, s ciljem stvaranja potomstva, rađanjem djece. Kakvi su nam brakovi, takve će nam biti obitelji! Brak je stup obitelji. U naše vrijeme od institucije braka se mnogo očekuje u društvenoj zajednici i Crkvi, a vrlo malo se u njega ulaže.

Vjerojatno se pitamo koje su vrste obitelji?

Prvi oblik obitelji je nuklearna obitelj koju čine roditelji i djeca. Podoblici nuklearne obitelji su:

a.) Biološka obitelj koja je bračna ili izvanbračna zajednica između žene i muškarca sa biološkim potomstvom.

b.) Socijalna obitelj koja je zajednica odraslih osoba bez djece.

c.) Nepotpuna obitelj- zajednica jednog roditelja sa jednim djetetom ili više djece.

d.) Adoptivna obitelj je obitelj s posvojenim djetetom ili više posvojene djece.

e.) Obitelj nastala uz medicinsku pomoć – bračna ili izvanbračna zajednica s djecom koja biološki ne potječu od osoba koje su njihovi roditelji u društvenom smislu riječi.

Drugi oblik je reorganizirana ili moglo bi se reći redizajnirana obitelj. Podoblici su:

a.) Uzastopna obitelj, kada netko nakon prethodnog brakoloma i razvoda zasniva novi brak, i tako mijenja strukturu obitelji.

b.) Drugi podoblik jesu „obitelji“ zajedničkog života, takozvane komune i zajednice istog spola.

Treći oblik obitelji je proširena obitelj. Podoblici su:

a.) Trogeneracijska obitelj, gdje žive tri generacije zajedno. One su rijetkost u hrvatskom društvu.

b.) Netipična obitelj. To su suvremeni oblici obitelji koji su dokinuli tradicionalne obitelji, pa time i katolički pogled na brak i obitelj. U naše vrijeme postoje zajednice koje su česta pojava u Americi, a isto tako u drugim zemljama. Jedan od oblika netipične zajednice je:

a) Kohabitacija – zajednica dvoje ljudi koji nisu u braku, grupni brakovi, samačka kućanstva.

A danas sve više prisutna poliamorija. Naši srednjoškolci drugih razreda srednje škole u predmetu etike uče o braku i obitelji spominjući Aristotela i ono što je on zapisao o braku u djelu „Politika“. Osim toga u nastavnoj jedinici „Brak i obitelj“ spominje se i obiteljski zakon i neki paragrafi tog zakona. Zanimljivo je da autori udžbenika đacima sugeriraju u dva pitanja sumnju u tradicionalnu vrijednost braka. To se vidi u pitanjima: 1. „Smatraš li da je definicija braka iz obiteljskog zakona zastarjela?“ I drugo pitanje vezano uz rastavu braka i negativnu statistiku: 2. „Smatraš li to argumentom za tvrdnju da je brak zastarjela institucija?“

Što srednjoškolci drugog razreda odgovaraju na ta dva pitanja u toj nastavnoj jedinici mi ne znamo. Udžbenik „Ja,mi, oni….“ čiji su autori Dunja Marušić Brezetić i Bruno Ćurko spominju istospolne zajednice, poliginiju, poliandriju i poliamoriju (višeljublje) riječima „Noviji je pojam koji se upotrebljava za ono što nazivamo „slobodni brak“. To je veza u kojoj se dozvoljava u bračnu vezu uvesti treću ili četvrtu osobu. Takav odnos ne mora biti samo seksualan, već i emocionalan“. ( „Ja, mi, oni…“) str. 12. Dao sam si truda da saznam što je to poliamorija? Pa što je to poliamorija, grčki polyamory? Poly znači: “mnogi, nekoliko“ i latinski amor„ljubav“, je praksa ili želja za intimnim odnosima s više od jednog partnera, uz poznavanje svih partnera. Opisana je kao “konsenzualna, etička i odgovorna ne – monogamija.“ Oni koji su otvoreni ili emocionalno prikladni za poliamorijsku zajednicu mogu se upustiti u poliamoran odnos kada su pojedinačni ili već u monogamnom ili otvorenom odnosu. Polyamory je ne posesivna, iskrena, odgovorna i etička filozofija i praksa istovremene ljubavi više ljudi. Polyamory naglašava svjesno odabir koliko partnera želi biti umiješan, a ne prihvaćanje društvenih normi koje diktiraju, istiću samo jednu osobu u isto vrijeme. Poly – znači mnogi i Amour – znači ljubav. Biti polyamorous znači da niste monogamni u svojim odnosima. Mnogi vjeruju da monogonija, monogamija nije prirodna za njih i može dovesti ljude da budu nesretni i čak dugoročno varani. Polyamory jednostavno znači biti u mogućnosti voljeti mnoge partnere u isto vrijeme. Polyamory je praksa da imaju više romantičnih odnosa u jednom trenutku.

Polyamoristi kažu da sve stranke imaju puno znanje i daju suglasnost za takav način života. Zastavu Polyamory Pride je dizajnirao Jim Evans. Ona ima plavu traku koja (predstavlja otvorenost i iskrenost među svim partnerima), crvena traka (predstavlja ljubav i strast) i crna (predstavlja solidarnost s onima koji moraju sakriti svoje poliamorne odnose iz vanjskog svijeta). U središtu zastave je zlatno grčko maleno slovo „pi“, kao prvo slovo „polyamory“. Zlato predstavlja vrijednost koju postavljamo na emocionalnu privrženost drugima….za razliku od primarno fizičkih odnosa“. Neki ljudi se smatraju kršćanskim i poliamoroznim. To je nespojivo! Kršćanstvo ne prihvaća poliamoriju. Islam također ne prihvaća takve odnose. Međutim, u islamu, ako je potrebno, muškarac se može oženiti za četiri žene u isto vrijeme, pod uvjetom da se brine za njih na istoj razini. Neke poliamorne obitelji su strukturirane tako da jedan roditelj može biti doma za skrb o djeci, dok dva ili više drugih odraslih rade izvan kuće i zarađuju prihod, čime se osigurava bolji životni standard za sve članove. Više odgajatelja znači više ljudi koji su na raspolaganju za brigu o djeci, pomoć kod zadaće i prijevoz do izvanškolskih aktivnosti. Članovi tih zajednica tvrde da se može stvoriti sretna poliamorna obitelj. Članovi poliamornih zajednica smatraju da su njihove zajednice alternativa monogamnih zajednica.

Eto, to su sržne stvarnosti i razmišljanja onih koji žive u „legaliziranim“ poliamornim zajednicama. Ima li kod nas Hrvata takvih zajednica? Koliko mi je poznato za sada nema. Ali udžbenik etike za drugi razred srednje škole daje informaciju đacima da postoje takve zajednice. Takav stav je možda blagi početak stvaranja ozračja među mladima da uz tradicionalnu kršćansku ili čistu građansku obitelj ljudi mogu živjeti u poliamornim zajednicama.

Kako žive Hrvati katolici i oni koji to nisu? Većina ih još pod utjecajem katoličke Crkve, prihvaća monogamnu obiteljsku zajednicu. Ali ima određeni postotak katolika koji žive u izvanbračnim zajednicama uz ispriku: „Što će nam taj papir da smo vjenčani civilno ili crkveno.“ Jedan dio mladih katoličkih obitelji živi istinski i stvara monogamnu kršćansku obitelj. Nažalost ima onih katoličkih obitelji kod kojih se nakon određenog vremena provedenog u braku događa tajna ljubavna veza sa osobom izvan braka, koja zna potrajati godinama dok se ne otkrije te dolazi zbog „nevjere“ do razvoda braka. Takav život je na neki način prikrivena poliamorija koja nije legalizirana ali su vidljive neke oznake poliamorne zajednice. Poneke monogamne katoličke obitelji žive i egzistiraju tako da muž ima ljubavnicu izvan braka, a žena iz osvete ljubavnika, ili obratno.

Zavaravamo se sigurno ako mislimo da su bračne, obiteljske zajednice kod nas stupovi društva i istinska središta pravog kršćanskog odgoja! Na mala vrata ulaze neprihvaćanja svih datosti koje su zadane u katoličkoj moralci o braku i obitelji. Često se deklarativno prihvaća katolički brak i obitelj, ali se u praksi sasvim drugačije živi. Zbog toga dolazimo do činjenice da se gotovo svaki treći brak u Hrvatskoj nakon nekog vremena razvodi. Što donosi budućnost? Na to pitanje je vrlo teško odgovoriti. Nemojmo minorizirati katolički vrijednosni sustav o braku i obitelji. Vratimo hrabrije i jasnije u svijest hrvatskog naroda i pojedinaca koji su katolici, katoličku moralku i odgovornost za brak svim katolicima, građanima Hrvatske i pravim Hrvatima.

Jim Evansova zastava poliamorne ponosa:

Simbol sreće i beskonačnosti u poliamoriji

Autor: Vlč. Vladimir Trkmić