Ivo Cagalj/PIXSELL

U zatvor za ZDS? Zašto to niste tražili 91?

Autor:

Pozdrav ZDS je, posve slučajno i neplanirano, postao simbolom otpora vladajućoj politici HDZ-SDP-a. A ako je vjerovati IDS-ovcu Miletiću, za njega bi se uskoro moglo i na robiju: IDS ima prijedlog izmjena i dopuna Kaznenog zakona u sklopu kojeg predlažu zatvorsku kaznu za isticanje fašističkih simbola, u što uključuju i i pozdrav “za dom spremni”. S druge strane, to ne uključuje dvoglavog orla i 4c pod kojima je rušena Hrvatska: to su službeni simboli Srbije. Kao i u osnovi četnička pjesma “Bože pravde”.

I dok u Hrvatskoj traju beskrajne rasprave je li ZDS fašistički ili braniteljski pozdrav, Srbija takvi dilema nema. Pozdravi, simboli i sve ostalo čime je četništvo baratalo u Drugom svjetskom i Domovinskom ratu je amnestirano, kao što su amnestirani i tzv. “pobunjeni Srbi”. Hrvatski branitelji svoju kolektivnu amnestiju, očito, tek trebaju dočekati: priznat ćete, ipak je malo paradoksalno da se predlaže da se ide u zatvor za simbole pod kojima je zemlja branjena, a ne i za one pod kojima je napadana. Ozbiljna država se, prije svega, ne bi nikad dovela u situaciju da o tome uopće raspravlja.

Ali dovela se. Kao što se dovela u imbecilnu situaciju da uopće raspravlja o tome jesu li oni koji su Hrvatsku branili ustaše i fašisti, a oni koji su je “oslobađali” od nje same “antifašisti”. Lijepljenje etiketa je inače kod lijevih i marksistički ideologija klasičan način obračuna s klasnim, nacionalnim i svakim drugim neprijateljem: radi se o tipično orvelovskom receptu po kom se dobrim stvarima pridaju loša značenja i konotacije preko izmišljanja riječi i termina, i obratno: stvari koje su ljudima odiozne i neprihvatljive same po sebi se prodaju u celofanu lijepih riječi, politički korektnih. Tako je komunizam postao antifašizam, borba za nacionalnu emancipaciju fašizam, ideja o ravnopravnosti svih ljudi de fakto rasizam, a zastupanje bilo čega racionalnog, razumnog, moralnog ili slobodarskog “desni ekstremizam”.

A sad je to došlo do toga da IDS predlaže da zatvorske kazne za ZDS, što mnoge podsjeća na ponovno uvođenje “verbalnog delikta”, opet po Orvelu kojeg su neki izgleda pročitali kao “uputstvo za upotrebu” a ne kao upozorenje o totalitarzmu prerušenom u demokraciju. Govor mržnje je u biti ono što je on zvao “thoughtcrime”, a politička korektnost “goodthink”. I pritom Miletić mrtav-hladan kaže da se kazne ne bi odnosile na simbole komunizma, “jer smo Goli otok već osudili!” Osudili smo i Jasenovac, pa što? Nije Goli otok simbol komunističke diktature, nego stratište! Simboli su petokraka, srp i čekić, internacionala. Koliku zatvorsku kaznu Miletić smatra primjerenom za zagovoaranje otcjepljenja Istre od Hrvatske, ili za paradiranje s “Istarskom putovnicom”, ako ćemo kažnjavati isticanje simbola? I odnosi li se to i na nostalgiju spram talijanskog fašizma, na koji se u dijelu populacije Istre gleda razmjerno blagonaklono, pa se tako i kino u Puli zove po Alidi Vali, koja je, osim što je bila Musolinijeva priležnica, bila i ostala simbol talijanskog fašizma, a u intervjuima davanima destljećima nakon rata izražavala krajnji prezir prema Slavenima koji su po njoj naselili Pulu i oteli je Talijanima?

Dakle, kad se spomene petokraka, pod kojom se ljude odvodilo na taj isti Goli i pod kojom se strijeljalo na Ovčari, onda je filozofija da je “pod petokrakom Istra vraćena Hrvatskoj” (što nije posve točno, jer je kao prvo “vraćena” Jugoslaviji a ne Hrvatskoj, kao drugo to ima malo veze s petokrakom a više se kapitulacijom Italije, a kao treće i Pavelić je nakon pada Italije 1943. proglasio hrvatski suverenitet nad Istrom). Može li se onda pravdati slovo U ili svastiku time da je pod njom Hrvatskoj vraćen Srijem, Zemun i Herceg Bosna?

Rasprave je li ZDS jednostavno ustaški simbol  koji su koristili (neki) branitelji, “Stari hrvatski pozdrav koji su kompromitirali ustaše” kako je tvrdila predsjednica (pa reterirala) ili  “neprihvatljiv” kako tvrdi Plenković zapravo ne vode nigdje. Predsjednica je prošlog mjeseca rekla, “Moj stav o pozdravu ‘Za dom spremni’ je jasan. On je stari hrvatski pozdrav, no nažalost kompromitiran je u vrijeme ustaških dana”, sugerirajući da bi ga trebalo izbaciti iz javnog prostora. “voljela bi da se u Hrvatskoj dogovorimo i da konačno postavimo neke standarde, ako je moguće i zakonske okvire oko svih simbola totalitarnih režima. To su jednostavno pitanja koja dijele hrvatski narod, a nama podjele u ovom trenutku doista ne trebaju. Moj program utemeljen je na zajedništvu, mislim da malo previše razgovaramo o ideološkim pitanjima, da se moramo usredotočiti na egzistencijalna pitanja, a kad je riječ o ploči, nemojmo izgubiti iz vida da je njezina primarna intencija bila pijetet prema jedanaestorici mladića koji su izgubili svoj život braneći Hrvatsku”, dodala je.

Jednako ambivalentan stav ima i Plenković, koji je govorio o tome da je bitno u kakvom se kontekstu ZDS upotrebljava. Kontekst je, jasno, u pravilu Domovinski rat: ZDS je zadnjih godina postao jasan simbol butnovništva, koji političkim elitama stvara probleme. Za razliku od Srba, koji su četništvo prodali pod antifašizam, mi nismo ZDS prodali pod nešto što nema veze s Drugim svjetskim ratom, iako bi to bila najpametnija politika u danoj situaciji. A ona je takva da će vlast teško ili nikako uspjeti zabraniti isticanje tog simbola, a s druge strane, ne uradi li to, naći će se na tapeti ne samo Pupovca i domaćih antifašista nego bi mogla imati i problema s međunarodnom zajednicom, jer će Srbi i još neki drugi svakako to iskoristiti da prikažu Hrvatsku kao zemlju u kojoj bujaju fašizam i neoustaštvo.

Jedno rješenje koje se nameće je da se zabrane jednostavno svi simboli totalitarizama, uključujući petokraku, na što Pupovac, IDS, antifašisti i vjerojatno i SDP nikad neće pristati. Drugo je da se zabrani samo ZDS, što će proizvesti otpor među veteranima i domoljubima kojima je dojadilo da ih se gazi, i da se i preko zabrane simbola koji su se koristili u ratu de fakto kriminalizira Domovinski rat. Odnosno, da ih se proglasi negativcima i ustašama zato jer su branili svoju zemlju. A zapravo je upravo to u pozadini zahtjeva za zabranom ta tri slova.

Zabrana će, očito, biti, i one će vjerojatno ići samo u smjeru zabrane ZDS, ne i raznih petokraka, jer je to vladajućima jednostavno jednostavnije. Branitelji ne predstavljaju nikakav politički čimbenik u Hrvatskoj, nema relevantne političke snage koja bi smatrala da je kriminalizacija DR preko kriminalizacije pozdrava ZDS neki problem. Mi sad možemo raspravljati je li taj pozdrav u ratu uopće trebalo koristiti i bi li bilo bolje za image Hrvatske da nije korišten: zacijelo bi, no to je bilo prije 25 i više godina, sad je kasno razmišljati o tome. Razumna vlast se zato ne bi bavila time kakav je to pozdrav, jer to nije sporno, to je pozdrav koji su koristile i ustaše i koji se koristio u Domovinskom ratu. Ne tako davno, krajem osamdesetih i tamo negde do rata, je i šahovnica smatrana jednako ustaškim simbolom kao i ZDS; naime, i nju su koristile ustaše, kao i ZDS. Šahovnica je nekako stekla pravo građanstva, iako uz jake otpore, ZDS je ostao na margini do pred koju godinu.

Razumna vlast bi jednostavo zauzela stav kako je to pozdrav koji su legalne hrvatske postrojbe koristile u legitimnoj obrani zemlje, neovisno o tome tko ga je sve, kad, i zašto koristio prije toga, od autora opera i domobranstva iz vremena Austro-ugarske (osnovanog 1868., koje je koristilo inačicu “Za domovinu” kao slogan) do ustaša. I kako on možda nije poželjan u javnosti, ali svakako ne treba biti kriminaliziran poput svastike. Ponajmanje njegovo isticanje treba biti kažnjavano zatvorskim kaznama, što samo može potaknuti revolt javnosti. No, Plenković je jasno rekao da njemu taj pozdrav “nije prihvatljiv”, što nije ni čudno obzirom da se od rata sklonio na sigurno. Pa stoga zabranu treba očekivati: Vlastima je, očito, više stalo do toga kako će prezentirati zemlju u Briselu, nego do toga kako će se osjećati oni koji su zemlju branili kad budu morali gledati legalne simbole velikosrpstva i komunizma dok su njihovi istovremeno kriminalizirani. Problem je međutim što ćemo tek tako zemlju prikazati u lošem svjetlu. Jer, ako je ona obranjena pod zabranjenim i nacističkim simbolima, onda to daje jake argumente u ruke Srbiji i svima koji bi radije da Hrvatska ne postoji.

Autor: